“Housekeeping is té belangrijk om erbij te doen voor een hotel”

Auteur: redactie
Branded Content 18 september 2024
“Housekeeping is té belangrijk om erbij te doen voor een hotel”

Voordat Samir Haidari schoonmaakbedrijf Asenso startte, maakte hij in het weekend hotelkamers schoon. Zo leerde hij dat er geen haartje in de badkamer mag achterblijven, maar ook dat medewerkers in de housekeeping niet altijd de waardering krijgen die ze verdienen. Daarom staat waardering voor zijn eigen personeel nu op nummer één. Asenso heeft hotels van diverse ketens als klant, waaronder een aantal Van der Valk Hotels.

“Als de kamers niet schoon zijn, kunnen nieuwe gasten niet inchecken. Dat maakt housekeeping tot de belangrijkste afdeling van het hotel”, vindt Samir Haidari. “Maar in de praktijk krijgen housekeeping-medewerkers juist minder respect. Hun inzet wordt vaak als vanzelfsprekend gezien, zij moeten het altijd maar weer oplossen. Dat vind ik heel jammer. Als je mensen wilt behouden in deze branche, dan moet je hen waarderen, respecteren en naar hen luisteren.”

Dat doet Asenso dus, iedere dag. Met een net iets betere beloning, met een goede training en begeleiding op de werkvloer en met korte lijntjes naar de juiste persoon voor het bespreken van een vraag of probleem. “Housekeeping is in het hotel een bedrijf binnen een bedrijf. Sommige hotels verzorgen de housekeeping zelf, vanuit de gedachte dat eigen personeel meer betrokken zou zijn. Maar heb je als hotel wel tijd om een compleet bedrijf erbij te runnen, terwijl je je handen al vol hebt aan het ontvangen van je gasten? Ik denk dat housekeeping daarvoor té belangrijk is.”

Vervanging bij ziekte

Een hotel dat housekeeping uitbesteedt aan Asenso, geeft daarmee ook alle risico’s van het werkgeverschap uit handen. Haidari schetst de belangrijkste zorgen waarvan hij zijn klanten bevrijdt. “Vandaag meldt zich de één zich ziek, morgen is een ander ziek, de volgende keer is iemand langdurig ziek of er gaat een supervisor weg. Voor een hotel is het veel werk om daar steeds maar weer een oplossing voor te zoeken. Wij hebben een pool met supervisors die we zo nodig tijdelijk inzetten op een locatie. Wij hebben contracten met onderaannemers en uitzendbureaus. Zijn er op één dag drie of vier mensen ziek? Geen probleem. Dan sturen we een busje met vervangend personeel.”

Op dezelfde manier kan het bedrijf ook pieken en dalen opvangen voor klanten. “Als het hotel tijdens de feestdagen helemaal vol is, waar haal je dan extra mensen vandaan? Wij zetten bij onze projecten dagelijks heel veel mensen extern in. Dat maakt ons flexibel. We weten meestal een week van tevoren de bezetting van de hotels waarvoor we werken en daar stemmen we onze personeelsinzet op af. Maar als later in de week blijkt dat de bezetting hoger of lager is, kunnen we snel schakelen.”

Betalen per kamer

Hotels besparen niet alleen tijd en kopzorgen met de inzet van Asenso, onderaan de streep kan het hen ook geld opleveren. Niet omdat het personeel wordt opgejaagd om een kamer binnen een kwartier schoon te maken, zoals Haidari als schoonmaker zelf weleens heeft meegemaakt, maar omdat een hotel bij een lage bezetting niet hoeft te betalen voor personeel dat niets te doen heeft. “Hotels betalen bij ons per kamer. Is de bezetting maar 30 procent, dan betalen ze ook maar voor 30 procent.”

Het portfolio van Asenso bestaat uit zeer uiteenlopende hotels, van een historisch boutiquehotel tot een spiksplinternieuw hotel. “In een oud pand met veel hout is het anders schoonmaken dan in nieuwbouw, waar alles glimt. Daar passen we onze schoonmaakmethodes op aan. Het ligt aan de inrichting hoeveel tijd we besteden aan een kamer. Met een suite kun je zo een uur of anderhalf bezig zijn. Gemiddeld werken we 24 minuten per kamer. Elke kamer wordt geïnspecteerd door een supervisor afgeleverd.”

De kwaliteitsmanager van Asenso houdt van elk hotel de reviews op verschillende boekingssites bij en bespreekt met het hotel welke verbeterpunten gasten hebben aangegeven. Vervolgens neemt de kwaliteitsmedewerker deze punten door met het team. “Daarbij luistert ze goed naar de medewerkers. Als ze iets nodig hebben om makkelijker te kunnen werken, dan regelen we dat.”

Oplossing binnen een uur

Als algemeen directeur ziet Haidari zichzelf vooral als een relatiebeheerder. Hij komt graag in hotels om de samenwerking te bespreken en om te kijken waar de klant behoefte aan heeft. “Ik vind het dan ook altijd leuk om onze mensen aan het werk te zien en een paar kamers te bekijken.”

Het dagelijkse aanspreekpunt is de operationeel manager of de kwaliteitsmanager. Meer lagen kent het bedrijf niet en Haidari weet dat dat precies is waarom hotels voor Asenso kiezen. “Als middelgroot bedrijf kunnen we snel problemen oplossen. We zijn echt van aanpakken. Ik hoor weleens dat grote bedrijven vier dagen nodig hebben om een antwoord te geven. Bij ons is het meestal de operationeel manager die meteen reageert en als hij er niet uitkomt, dan belt hij mij. Dan hebben we het binnen een uur opgelost.”

Een droom die uitkomt

Een eigen bedrijf beginnen was de droom van de jonge Samir Haidari, die 33 jaar geleden vanuit Afghanistan naar Nederland kwam. Hij begon zijn loopbaan bij Mercedes-Benz en werkte in verschillende functies in de after sales. De laatste jaren combineerde hij zijn baan met bijbanen in de schoonmaakbranche. ’s Avonds maakte hij kantoren, scholen en kinderdagverblijven schoon en in het weekend hotelkamers. Na 23 jaar trouwe dienst bij Mercedes-Benz, nu zes jaar geleden, waagde hij de sprong.

“Ik ben begonnen een clubje mensen om me heen te verzamelen, waarmee ik als onderaannemer kon starten”, vertelt Haidari. “Ik zocht zzp’ers en kleine schoonmaakbedrijven die op zoek waren naar opdrachten. Daarna ging ik op jacht naar opdrachten bij grote schoonmaakbedrijven en die verdeelde ik onder mijn mensen. Toen dat eenmaal liep, heb ik hen een contract aangeboden.”

Overzichtelijk groeien

Na een periode van lockdowns, waarin Haidari een uitstapje maakte naar mondkapjes, desinfectiegels en andere hygiëneproducten, wist Asenso steeds meer partners in en buiten de Randstad aan zich te binden. Optreden als onderaannemer werd een uitzondering. “Asenso is voor hotels nu een one-stop-shop, inclusief beveiliging. Het liefst verzorgen we het hele pakket. Met Asenso Facilities bieden we de schoonmaak van de kamers, algemene dienst en de keuken aan, maar ook specialistische tapijtreiniging, glasbewassing en gevelreiniging. Daarnaast leveren we guest supplies en andere producten en zo nodig regelen we ook het linnengoed. Asenso Beveiliging biedt onder andere receptiemedewerkers, bijvoorbeeld voor de nacht. Of noem het een gastheer, met een scherp oog voor wie er binnenkomt en wat hij doet.”

Groei is een belangrijk doel van Haidari, maar Asenso zal altijd een middelgroot bedrijf blijven. “Ik wil het hele bedrijf kunnen overzien. Ik hou ervan om samen te werken met klanten die ik persoonlijk ken en met wie ik regelmatig contact heb, vaak gewoon via WhatsApp. Dat vind ik fijn. Ik hoef niet het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland te worden.”

Kijk voor meer informatie op www.asenso.nl

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws