Op donderdag 30 april aanstaande wordt een nieuwe stap gezet in stedelijke en commerciële informatievoorziening in Nederland. Plaats van handeling:
Sneek. Sneek wordt de eerste stad in Europa met een volledige Apple iBeacon dekking. Via deze beacons sturen horecagelegenheden en winkels, maar ook musea, monumenten en evenementen relevante berichten naar mensen in de directe omgeving die de bijbehorende, gratis Lightcurb beacon app hebben gedownload op hun smartphone. De Lightcurb app maakt gebruik van beacon technologie, die mensen in staat stelt om berichten via hun Bluetooth-verbinding te ontvangen wanneer zij een locatie met een iBeacon passeren.
*Gepersonaliseerde content*
Na het downloaden van de Lightcurb app kunnen inwoners en toeristen gepersonaliseerde content ontvangen als zij in contact komen met de iBeacons op fysieke plaatsen. Voor elke gebruiker wordt een specifiek profiel gecreëerd, zodat de gestuurde informatie steeds verder wordt afgestemd op individuele voorkeuren en behoeftes. Dit varieert van exclusieve aanbiedingen bij winkels en horecagelegenheden tot bijvoorbeeld inhoudelijke informatie over historische gebouwen en evenementen. Op basis van onder meer geslacht, leeftijd en de afstand tot het iBeacon kunnen er verschillende boodschappen worden ontvangen. Gebruikers kunnen ook zelf hun voorkeuren instellen.
*Informatievoorziening*
Tot nu toe is het Apple iBeacon systeem in Europa alleen op kleine schaal toegepast. Daar komt nu dus verandering in. Het is volgens Snakeware, producent van de Lightcurb app, niet ondenkbaar dat op termijn naast toeristische en commerciële informatie ook boodschappen van algemeen maatschappelijk nut worden toegevoegd aan de informatievoorziening via de Lightcurb app.
iBeacon laat horeca berichten sturen
22 april 2015