Twee jaar corona heeft een duidelijke impact gehad op de manier waarop mensen in Nederland hun geld uitgeven. Hoewel de totale creditcardbestedingen bijna terug op het niveau van 2019 zijn - met een daling van -2% - is de verdeling van de uitgaven totaal veranderd. De uitgaven aan reizen en restaurants zijn echter nog niet terug op het oude niveau. Dit blijkt uit ICS Creditcard Facts*, een analyse door ICS van Nederlandse creditcarddata in de periode Q1 2019 - Q1 2022.
De verschuivingen in de data geven een goed beeld van de veranderde keuzes die Nederlandse consumenten maakten in de afgelopen jaren. Mensen hielden geld over dat ze anders aan vakantie of horeca zouden uitgeven.
Categorieën die na corona nog moeten herstellen
Er zijn ook categorieën die van oudsher goed presteren, maar nog niet terug zijn op hun oude niveau. We zien bijvoorbeeld dat de categorie ‘Eten & drinken’ ten opzichte van twee jaar geleden nog 17% lager presteert. Dat komt vooral door een afname in bestedingen bij restaurants, aangezien we een groot deel van januari nog in lockdown zaten. De uitgaven daar liggen in Q1 2022, 27% lager dan in dezelfde periode in 2019. De bestedingen aan het bezorgen van eten stegen wel flink met 355%. Bij reizen zien we hetzelfde beeld met een afname van 11%. De recente creditcardbestedingen tonen echter wel het herstel van de reissector aan. De uitgaven in Q1 van dit jaar liggen +312% hoger dan in Q1 2021.
ICS Creditcard Facts
International Card Services introduceert dit kwartaal voor het eerst haar Creditcard Facts. Hierin worden de creditcardbestedingen in Nederland verdeeld over diverse categorieën geanalyseerd. Naast een analyse van de impact van corona in de afgelopen jaren, is ook gekeken naar de creditcardbestedingen van het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met dezelfde periode in 2021. Een van de sectoren die in het afgelopen jaar de grootste verschuiving heeft doorgemaakt, is de sector reizen. De invloed van de versoepelde coronamaatregelen is hier duidelijk te zien in de uitgaven aan bijvoorbeeld tickets, hotels, huurauto’s en tol.
Wereld ontdekken
Hoewel mensen tijdens de pandemie ontdekt hebben dat Nederland een fijn vakantieland is, grijpen mensen nu alles weer open gaat de kans om de wereld in te trekken. Van alle landen groeiden hotelboekingen in Nederland het minst hard in Q1 2022.