De InterContinental Hotels Group (IHG) lanceert binnen nu en twee jaar een nieuw luxe hotelmerk dat zich speciaal richt op de Chinese hotelgast. De naam heeft IHG nog niet bekendgemaakt, wel is duidelijk dat onder meer de lobby's ruimer qua opzet worden en de F&B meer wordt geënt op de wensen van vooral de Chinese zakenreiziger.
*Internationaal uitbouwen*
IHG opent de speciale hotels voor Chinese gasten in eerste instantie in China, maar zo zegt Keith Barr, IHG's CEO voor de regio China: "In de nabije toekomst zullen er jaarlijks 100 miljoen Chinezen op reis gaan. Als we een hotelmerk kunnen neerzetten dat aanslaat bij de Chinese hotelgast in China, dan kunnen we het op den duur ook buiten het Aziatische land verder uitbouwen."
*Andere gastbenadering*
Barr: "Er is een sterke vraag naar hotels die oprecht Chinees zijn en geen Chinese vertaling zijn van westerse inzichten op de hotellerie", aldus Barr. "Men wil de zekerheid van een internationaal hotelmerk, maar men is heel trots op de Chinese wortels en omgangsvormen. De Chinese cultuur heeft zich in de afgelopen duizenden jaren gevormd. Hoe men ontvangen wil worden en benaderd in een hotel is gewoon anders dan in westerse culturen."
*Geen bier maar thee*
Behalve hetgeen uit de keuken komt wordt er ook bij de inrichting van de hotelrestaurants rekening gehouden met Chinese eetgewoontes. Zo zullen er per hotel meerdere kamers komen voor private dining. In China is het gewoon om met zakenrelaties in een aparte kamer te dineren. In plaats van een westerse hotelbar wordt een theehuis het centrale sociale centrum van de hotels.
*Niet de eerste*
IHG is niet het eerste hotelbedrijf dat een merk speciaal voor de Chinese gast optuigt. Vorig jaar september lanceerde de Franse groep Hermes International het luxe Chinese hotelmerk Shang Xia.
~Frank Lindner~
IHG komt met Chinees hotelmerk
30 maart 2011