Als hotelier wilt u weten wie, waarom, wanneer en waar boekt. U heeft vast meer vragen dan dat, maar in dit interview vragen we Mariska Scheijbeler het hemd van het lijf. Zij boekt voor Mammoet zo’n 900 tot 1000 overnachtingen per maand. Dat zijn cijfers om rekening mee te houden.
Mariska heeft het druk. Niet vreemd met zo’n 1000 hotelboekingen per maand. “Of ik nu tijd heb? Ehm, ja. Doe maar, want eigenlijk is het hier altijd druk”, zegt Mariska. “Voorkeur voor een bepaalde keten of merk heb ik niet. Vaak boek ik een Ibis-hotel, omdat ik dan weet dat het goed zit. Soms zitten we écht in de ‘middle of nowhere’ en dan is het fijn om een vertrouwd merk te zien. Zo hadden we laatst een opdracht in Kameroen en daar vond ik gewoon een Ibis-hotel op locatie. Fijn gevoel, ook voor de mannen.”
Blij met een boterham
De mannen? Ja. Mammoet is een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in ‘hijsen’ en hijskranen. Wereldwijd. Hijskranen zijn traditioneel apparaten die door sterke mannen, zoals Lee Towers, bediend worden. En waarom deze inleiding? Om een beeld te krijgen van de wensen van deze boeker. “Onze mannen moeten vroeg ontbijten, omdat ze vroeg aan de slag gaan. Om zeven uur beginnen ze met werken, dus voor die tijd moeten ze al een stevig ontbijt binnen hebben. Het is hard werken, dus ontbijt is belangrijk voor ze. Weet je wat mij opvalt trouwens? In Nederland is het hotelontbijt duur. Zo’n vijftien tot zeventien euro, terwijl het in onze buurlanden de helft kost. Natuurlijk: je ziet een enorm breed assortiment bij de meeste Nederlandse hotels. Een buffet om van te smullen, maar ‘je kunt niet meer op dan je op kan’, zeg ik altijd. Onze mannen zijn al blij met een goede boterham, goed beleg, koffie, thee, melk, een eitje en sap. Kunnen hotels niet twee soorten ontbijt aanbieden? Eén voor leisure gasten die op ‘verwenweekend’ zijn en één voor zakelijke gasten. Zou ons aardig wat schelen. Reken maar uit: 1000 overnachtingen maal (laten we zeggen) 8 euro verschil per keer. Dat is 8000 euro per maand.”
Gemak van boeken is belangrijk
Op prijs wordt niet heel veel onderhandeld. Gemak van boeken is vaak belangrijker. “Wat wij zien, is dat de hotelprijzen niet gestegen zijn, maar gelijk zijn gebleven tijdens de crisis. Wij betalen zo’n 95 tot 100 euro inclusief ontbijt per overnachting. Er is wel wat meer mogelijk dan voor de crisis, hoor”, vertelt Mariska. “Voor ons zijn andere zaken net zo belangrijk als de prijs. Wij werken graag samen met ketens die een systeem hebben, waarin we direct de beschikbaarheid en prijs kunnen zien. We hebben vaak ad-hoc iets nodig, dus dan is dat erg fijn. Bij Accor hebben we bijvoorbeeld de mogelijkheid om in het systeem de beschikbaarheid te zien en direct te boeken. Na de boeking hebben we binnen twee minuten een bevestiging in de e-mail. Dat loopt allemaal via ons contract en gaat perfect.”
Booking engines
“Soms gebruiken we ook booking engines en regelmatig boeken we familiehotels waar we goede ervaringen mee hebben. Zeker wanneer er ergens grote drukte is door concerten, het WK Voetbal of iets dergelijks. Soms ben je op zoek naar nét dat ene kamertje en dan ben ik heel blij als het gelukt is. Voor ons is, zoals gezegd, ontbijt belangrijk. Wij moeten ook rekening houden met parkeermogelijkheden, aangezien we met enorme hijskranen aan komen zetten. Een voorbeeld: we hadden laatst een klus in Amsterdam, ergens vlakbij het Centraal Station. Bij Ibis Amsterdam City West kunnen we onze kraan kwijt, en daarom kiezen we voor dat hotel. Ook het diner is voor de jongens belangrijk, want na een dag hard werken hebben ze geen zin meer om op zoek te gaan naar een restaurant in de stad. Wanneer het hotel gewoon een goede maaltijd met vlees, groenten en aardappelen op tafel kan zetten, dan is dat prima. Maar dan wel iedere dag iets anders, want ze zitten er vaak meerdere dagen of weken.”
Geen gedoe met de creditcard
“Bij het boeken willen we direct de creditcardgegevens doorgeven, zodat het bedrag afgeschreven kan worden of we willen op rekening boeken. Wíj betalen immers, en niet de werknemer. Bovendien scheelt het heel veel gedoe met declaraties. Voor veel hotels lijkt dit niet zo essentieel, maar voor ons is dit heel belangrijk.”
De 3 tips van Mariska:
Ontbijt. Geen enorm buffet, maar een ‘basic’ ontbijt voor een lagere prijs. Let op: de mannen willen vroeg ontbijten!
Boekingen. Met zo’n 1000 overnachtingen per maand is het handig om in het systeem van het hotel te kunnen. Beschikbaarheid en prijs moeten helder zijn en het boeken moet eenvoudig zijn.
Bereikbaarheid. Zorg voor een goede bereikbaarheid en voldoende parkeerruimte. Voor een bedrijf als Mammoet is dat essentieel.
HM302014