Tja, wat is het nou? Wij hebben het aan de hoteliers gevraagd. Die zeggen als collectief dat het beter zal gaan in 2013 dan in 2012. Maar als je de hoteliers individueel spreekt, hoor je zelden dat
positieve geluid. In 2012 overkwam ons hetzelfde. In januari vroegen we - middels een enquête - naar de resultaten van het jaar ervoor en naar de verwachtingen. Over 2012 was men toen nog beduidend positiever dan over 2011. Wat later waren veel hoteliers ontstemd, omdat we stelden dat het een beter jaar zou worden (ook al hadden zij dat zelf aangegeven).
Ook nu weer is de stemming omgeslagen. De maand februari viel tegen: de resultaten waren minder dan in februari 2011. Ligt dat aan de hoteliers? Ligt het aan ons? Ik denk aan geen van beide. De economie is nog zó gevoelig en turbulent dat je er geen peil op kunt trekken. Het CPB heeft dat herhaaldelijk bewezen. Dat bureau is in staat om - binnen een jaar - te 'wisselen' van ruim 3% groei voor het komende jaar, naar -2%. (2009) Dat is ons, noch de hoteliers, nog niet gelukt. De vraag dringt zich eens te meer op wat je nu eigenlijk aan moet met al die voorspellingen.
De ellende is, dat je eigenlijk niet zonder kunt. Je wilt immers altijd iets hebben waarop beslissingen gefundeerd kunnen worden. Je hebt een basis nodig. Als de weerinstituten een weeralarm afgeven, worden noodprocedures van kracht. Meer dan eens is gebleken dat helemaal geen weeralarm nodig was geweest. Moet je er daarom maar mee stoppen? Nee, ook al is een weeralarm menigmaal een bron van ergernis. Het enige dat je kunt doen is proberen meer factoren toe te voegen aan de analyse, waardoor die preciezer wordt en naar verwachting meer accuraat.
Maar ja, dan kan het nog steeds misgaan. De conclusie is natuurlijk dat we het als marktonderzoekers zwaar hebben. Als onze voorspelling positief is praten we met de klant mee, als we de woorden recessie en crisis in de mond nemen zijn we een stel pessimisten en chagrijnen. Als we exact voorspeld hebben wat zich heeft voltrokken, hebben we, volgens sommigen, gefraudeerd.
Maar we blijven doorgaan! Duidelijker dan voorheen manifesteren zich indicatoren dat het binnen nu en een jaar beduidend beter zal gaan: de groei in de Verenigde Staten, de groei in Duitsland, de groei van onze eigen export... Het zijn indicatoren die wijzen op een nakend herstel in de hotellerie. Daarnaast moet ik toegeven dat ik zelf een bijzonder positieve instelling heb, maar daar laat ik mij bij het geven van vooruitzichten niet door beïnvloeden. Of toch wel?
~Ewout Hoogendoorn~