Volgens Joeri Beusen, general manager van Holiday Inn en Holiday Inn Express in de Vlaamse stad Hasselt, zijn de hoteliers in zijn land moeilijk te verenigen om de branche samen sterker te maken. Een exclusief congres voor hoteliers is er niet. “Maar aan de hoteliers ligt het niet.”
Ten tijde van de verschillende lockdowns en de bijzonder onzekere periode voor de hotellerie verenigde branchevereniging Horeca Vlaanderen de Vlaamse horeca wel naar de politiek toe en goed ook, vindt Beusen. Maar congressen of events voor hoteliers in België zijn er niet of nauwelijks, terwijl de informatiebehoefte wel degelijk hoog is bij de Belgische hoteliers. “Hoteliers in Nederland hebben met eenzelfde problematiek te maken als wij dat hebben in ons land. Digitalisering, gebrek aan opvolging, consolidatie, hotelbouwstops en de krapte op de arbeidsmarkt zijn zaken waar we veel over kunnen leren.”
Het gebrek aan congressen en evenementen voor hotelprofessionals in eigen land, zorgde ervoor dat Beusen zijn blik richting het noorden verzette. “HotelSummit heette toen nog HotelTech. Ik werd aangetrokken door het sterk inhoudelijke programma én het feit dat dit congres exclusief voor hoteliers toegankelijk was, en dat is nog steeds zo. HotelSummit is een kenniscongres waar experts hoteliers voeden met informatie waar de hotellerie behoefte aan heeft. Daarnaast is het prettig om als hotelier met andere hoteliers in contact te komen en met elkaar de huidige uitdagingen te bespreken”
Digitalisering
Tijdens het congres hoopt Beusen zich te laten informeren over onder andere verdere digitalisering in de hotellerie. “Want ook in België zijn er veel hotels waar de derde of vierde generatie op het punt staat om het hotel wel of niet over te nemen. We zien dat veel jongeren ervoor kiezen om het niet te doen. Tachtig uur in de week werken zien ze niet zitten. Diegenen die ervoor kiezen om het hotel over te nemen, nemen drastische maatregelen in de digitalisering om het hotel ook naar de toekomst toe rendabel te houden.”
Een ander aspect waar Beusen zich graag over wil laten informeren is de weg naar nieuwe businessmodellen. Met enige jaloezie kijkt de Belgische hotelier naar Nederlandse concepten als The Student Hotel en citizenM, in hun begintijd pioniers in de hotellerie. “En ook het Nederlandse Zoku is een hotelbedrijf dat op een andere manier naar de branche kijkt. Het verbaast mij dat deze merken nog niet in België zitten. Ik zou dat mooi vinden. Het geeft een bepaalde dynamiek aan het hotellandschap. Ik denk dat wet- en regelgeving ervoor zorgt dat Nederlandse hotelbedrijven niet of nauwelijks de overstap naar ons land maken. Er wordt eerder voor Duitsland gekozen.”
De Belgische hotelmarkt is herstellende van de coronacrisis, waar voornamelijk de zakelijke districten en internationale trekpleisters hard werden getroffen. “Steden met internationale allure zoals Brugge en Brussel hebben het zwaar te verduren gehad. Daar tegenover stond de groei van de binnenlandse markt en de behoefte van de mensen in omringende landen als Nederland en Frankrijk om naar België te komen. Zij kwamen onze kant op en ook onze Holiday Inn hotels te Hasselt hebben daarvan kunnen profiteren. Een stad als Antwerpen is een ander verhaal. Het aanbod is daar de laatste jaren gigantisch aan het stijgen, waardoor de prijzen onder druk komen te staan. Nog altijd kun je relatief goedkoop een hotelkamer boeken in de havenstad.”
Onderwerpen genoeg waar Beusen zich over wil laten informeren. Hij is er dan ook bij, op 31 oktober 2022 in Bunnik, als HotelSummit wordt georganiseerd. Hij zal zich de komen periode inzetten als ambassadeur van het congres om Belgische hoteliers warm te krijgen voor het event. De organisatie is al druk bezig met het in de steigers zetten van het altijd ijzersterke programma. Houd de website in de gaten.
Over HotelSummit
Sinds 2014 is HotelSummit – voorheen HotelTech – uitgegroeid tot dé ontmoetingsplek voor hoteliers. HotelSummit is hét jaarcongres voor het hoge hotelmanagement met een inhoudelijk, informatief en inspirerend programma.
Het congres heeft ieder jaar een rode draad. De rode draad wordt jaarlijks vastgesteld in overleg met de Raad van Advies. Houd u onze website goed in de gaten, hierop publiceren wij gaandeweg meer informatie over het programma en de onderwerpen.
Bent u hotelier, hoteleigenaar, general manager, hotelmanager, ceo of cfo, kortom eindverantwoordelijk binnen het hotel? Dan bent u van harte welkom op HotelSummit. Dit jaar, in 2022, organiseren wij HotelSummit voor de zevende keer, op 31 oktober.
Op de openingsfoto: Joeri Beusen met Carina Thaens van HotelSummit
Over Joeri Beusen
Joeri Beusen (Hasselt, België 1978) startte per toeval in de hotellerie in 1999. Na vele studiepogingen, startte hij als nachtreceptionist in het Holiday Inn Express te Hasselt. Hij startte onderaan de ladder in Hasselt, maar verhuisde snel naar Brussel omdat daar meer carrièrekansen lagen bij Conrad Brussels (nu Steigenberger Brussels), Hilton Brussels City (nu Indigo Brussels City Centre) en het Amigo hotel (The Rocco Forte Collection).
Bij Sandton Brussels Centre 4* kreeg Joeri de kans om de opening te begeleiden als general manager. In dit hotel kreeg zijn mindset als ondernemer vorm, en nam hij met een zakenpartner, 4 van de Belgische Sandton hotels over om Mondo Hotels te starten. Binnen het jaar werden nog 2 andere hotels overgenomen. Met deze ervaringen, gesteund door zijn netwerk, startte Joeri zijn consulting business waarbij steun verleend werd aan hotels in nood, gaande van de grotere hotels van investeringsmaatschappijen of private investeerders tot family-owned.
Momenteel werkt hij als GM voor meerdere hotels met zowel internationale als lokale insteek. Joeri is vloeiend in 4 talen, breeddenkend en problemsolver op korte en lange termijn. Hij maakt deel uit van de hotelcommissie van Horeca Vlaanderen en Raad van Advies van HotelloTop België.