In welk land is het hotel het schoonst?

17 augustus 2015
In welk land is het hotel het schoonst?

Ook in de zomer een voorjaarsschoonmaak? In de hotellerie is hygiëne in elk seizoen belangrijk. Toch komen de normen niet in alle landen
overeen met de verwachtingen van de hotelgasten. Het boekingsportaal HOTEL INFO, dat meer dan twee miljoen beoordelingen van internationale hotelgasten onderzocht, laat zien waar het verblijf voor hotelgasten (g)een schone zaak is.

*Vooroordelen*
Sommige landen hebben niet bepaald de beste reputatie wat betreft de hygiëne van hotelkamers, terwijl andere landen zich profileren als ware schoonmaakgoeroes. Een recent onderzoek van het boekingsportaal HOTEL INFO rekent af met enkele vooroordelen.

Met name de hoteliers in Slowakije komen hun plicht na. Met 8,75 punten staan de Slowaakse hotels in Europa aan kop. Het Zuidoost-Europese Bulgarije staat volgens de beoordelingen van de hotelgasten met 8,70 punten op de tweede plaats.

*Zwitserse hoteliers blinken uit*
Goed nieuws voor de Zwitserse hotellerie, die al sinds januari lijdt onder de koersdaling en moest rekenen op een tweecijferige procentuele daling van het aantal overnachtingen. Wat de hygiëne betreft, beoordelen de boekingsklanten de hotels met 8,66 punten en daarmee komt Zwitserland op de derde plaats in vergelijking met de rest van Europa. Omdat reizen in het Alpengebied voor toeristen uit Europa door de deflatie van de frank van rond de 20% aanzienlijk duurder zijn geworden, proberen de Zwitserse hoteliers hun gasten met betere dienstverlening terug te winnen.

*Duitsland stijgt*
Ook de Duitse hotellerie stijgt een paar plaatsen ten opzichte van vorig jaar en staat met 8,53 punten op de zevende plaats, op korte afstand van Kroatië (8,54) en op gelijk niveau met Portugal (8,53).

*Scandinavische hotels moeten de achterstand inhalen*
In de Scandinavische landen lijken de hoteliers daarentegen de zaken op hun beloop te laten. Vooral in Denemarken zijn hotelgasten steeds minder tevreden met de hygiëne van de kamers en geven ze slechts 7,73 punten. Met 7,92 punten doet de Noorse hotellerie het iets beter, maar wordt toch nog tot de hekkensluiters in Europa gerekend. Ook in het Verenigd Koninkrijk (7,95) nemen de hoteliers het iets minder nauw met de hygiëne.

*Nederland bungelt onderaan*
Nederland staat eveneens op een van de laatste plaatsen in vergelijking met de rest van Europa, en behaalt met 7,96 punten nog maar net de score "Zeer goed".

"De hygiëne in Europese hotels is met meer dan zeven punten in totaal goed tot zeer goed te noemen", licht Jörg Malang, Chief Product Officer van HOTEL INFO, toe aan de hand van de resultaten. Het kan geen kwaad om voor het boeken een blik te werpen op de online klantenbeoordelingen om te voorkomen dat de reislust overgaat in frustratie.

*Vergelijking met Europa: waar worden de schoonmaakdoeken het vaakst ingezet – en waar niet?*



*Hoteliers in Amersfoort zijn bijzonder schoon*
In vergelijking tot de grootste Nederlandse steden hebben hotelgasten de hotellerie in Amersfoort met een beoordeling van 8,59 als schoonste kamers beoordeeld. Den Haag staat met 8,40 punten op de tweede plaats. Den Bosch volgt op korte afstand met 8,39 punten en behaalt daarmee de derde plaats. Opvallend is, dat met name de steden met de meeste inwoners de hotelgasten niet goed kunnen overtuigen, waaronder Tilburg met 7,51 punten. De hotellerie van Haarlem krijgt 7,64 punten en Nijmegen 7,74 punten. Ook Amsterdam (7,78) en Rotterdam (7,81) doen het niet veel beter. Met ruim meer dan zeven punten wordt de hygiëne als goed beoordeeld.

*Over HOTEL INFO*

HOTEL INFO exploiteert via de website www.hotel.info een wereldwijde hotelreserveringsservice voor bedrijven en particulieren. De website biedt in 38 talen meer dan 290.000 hotels van alle categorieën die eenvoudig, snel en voordelig kunnen worden geboekt. Meer dan 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten over de hele wereld vertrouwen op onze service om een hotel te boeken. U kunt daarbij meer dan 2 miljoen hotelbeoordelingen raadplegen. Sinds oktober 2011 is HOTEL INFO onderdeel van HRS GROUP. De ondernemingsgroep waartoe ook HRS en Tiscover behoren, heeft wereldwijd 1300 medewerkers en vestigingen in Barcelona, Berlijn, Boedapest, Hongkong, Istanbul, Innsbruck, Keulen, Londen, Milaan, Moskou, New York, Neurenberg, Parijs, Peking, Praag, Rome, São Paulo, Shanghai, Singapore, Tokio, Warschau, Wenen en Zürich.

Overig nieuws