De Europese hostelketen a&o zal ongeveer 500 miljoen euro investeren in uitbreiding, waarbij voornamelijk bestaande kantoor- en winkelpanden tot accommodaties worden verbouwd. De bouw van de nieuwste a&o-locatie Florence ligt op schema en door flexibiliteit in overname van de panden, verwacht CEO en oprichter Oliver Winter a&o nog meer te laten groeien in 2024.
Winter legt uit: "Of het nu gaat om bestaande gebouwen of nieuwbouw, onze vastgoed uitbreiding omvat een breed scala aan vastgoedtypen. We zijn flexibel en we willen groeien.”
Duurzaam ombouwen
Met het ombouwen van bestaande gebouwen ziet a&o de ontwikkeling van hun vastgoed als een belangrijke factor voor de vermindering van CO2-uitstoot, met als doel om tegen 2025 Europa's eerste netto-nul hostelketen te worden. Volgens experts zijn de besparingen gelijk aan de CO2-uitstoot van maximaal dertig jaar bedrijfsvoering. Momenteel bedraagt de CO2-voetafdruk van a&o 3,73 kilogram per nacht, wat tot 80 procent lager is dan die van concurrenten in de branche. "We zijn zeer flexibel wat betreft het aannemen van nieuwe locaties, wat ons een voorsprong geeft en het gemakkelijker en sneller maakt om te implementeren," zegt Winter.
Het nieuwste pand van de hostelketen is a&o Florence. Het is een voorbeeld dat laat zien hoe een oud kantoorpand op loopafstand van het historisch stadscentrum met Piazza del Duomo volledig gerenoveerd kan worden tot accommodatie met 470 bedden.
Uitbreiden betekent meer locaties
Winter heeft ook plannen aangekondigd om de aanwezigheid van a&o-locaties uit te breiden naar Europese sleutellocaties zoals Londen, Parijs, Rome, Madrid, Lissabon, Berlijn, München, Praag en Amsterdam. Hij laat weten dat a&o bezig is met de eerste onderhandelingen.
Een succesvol jaar voor a&o
a&o Hostels behaalde een uitzonderlijk sterke prestatie in 2023, met 6,1 miljoen overnachtingen, 2,7 miljoen gasten en een omzet van 217 miljoen euro. De opleving van de reisindustrie, zoals benadrukt tijdens de ITB in Berlijn van dit jaar, wijst op een blijvende toename van de interesse in reizen, waarbij zomerboekingen al de niveaus van vóór de pandemie van 2019 overtreffen.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.