AI-avatars in 3D: een nieuwe leerpartner in hospitalitytrainingen

Auteur: redactie
AI-avatars in 3D: een nieuwe leerpartner in hospitalitytrainingen

De gastvrijheidssector kampt met de uitdagingen van een hoog personeelsverloop en de noodzaak voor voortdurende bijscholing. Toepassingen van 'immersive' technologieën zoals 360 video virtual reality voor gastvrijheidstrainingen hebben bewezen een positieve invloed te hebben op de werkprestaties. Echter, de ontwikkeling van dit type trainingen blijft een handmatig proces dat kostbaar en tijdrovend is.

Generatieve AI is intussen een technologie die wijd verbreid en gebruikt is. De belangrijkste manieren om met dergelijke intelligentie te communiceren zijn chat-, spraak- en videogebruikersinterfaces. 3D AI-avatars stellen leerlingen in staat om op een meer menselijke manier te communiceren met grote taalmodellen (LLM's). Virtuele karakters worden vaak ontwikkeld in game-engines zoals Unity en Unreal om menselijk gedrag en communicatie na te bootsen. Wanneer gebruikers met de avatar communiceren, transcribeert en analyseert spraakherkenningssoftware de stem van de leerling door deze om te zetten van spraak naar tekst. Het LLM verwerkt vervolgens de tekst en formuleert een antwoord, dat vervolgens weer van tekst naar spraak wordt omgezet met behulp van software. Dit antwoord wordt teruggeleid naar de leerling via de avatar met behulp van animatie en lip-syncing.

Gebruiksscenario's voor avatars in horecatraining en onderwijs zijn bijvoorbeeld trainingen in soft skills om sociale interacties te oefenen door moeilijke gesprekken na te spelen, zoals omgaan met moeilijke gasten of verkoopgesprekken naspelen. Avatars dienen ook als onboarding buddy, tutor en gids. AI-avatars in het onderwijs hebben drie hoofdtaken. In de eerste plaats leren zij om kennisoverdracht en kennis testen mogelijk te maken. Daarnaast helpen zij taken te vereenvoudigen om leerlingen te ondersteunen tijdens het leerproces, bijvoorbeeld door begeleiding en feedback. Ten slotte hebben zij een mentorrol om de ontwikkeling van studenten te bevorderen.

Voordelen van 3D AI-avatars zijn de hoge betrokkenheid van de leerling bij de training, het kunnen geven van een geïndividualiseerde en gecontextualiseerde instructie, evenals adaptieve begeleiding door middel van persoonlijke feedback en reflectie. Het verzamelen van leeranalyses kan ook worden gebruikt om de behoeften van leerlingen te diagnosticeren en hun voortgang naar het bereiken van leerdoelen te volgen. Avatars bevorderen ook zelfgestuurd leren en generatieve leerstrategieën zoals samenvatten, verbeelden, zelf-testen, verklaren en leren door naspelen.

Uitdagingen van AI-avatars in training en onderwijs zijn het verstrekken van onjuiste en onnauwkeurige informatie door LLM's, evenals de bias of vooroordelen inherent aan AI. De soms onnatuurlijke sociale vaardigheden van avatars kunnen ook een probleem zijn, zoals vertraagde lip-syncing die resulteert in het 'uncanny valley'-effect (het ongemak dat mensen voelen als ze communiceren met bijna-menselijke apparatuur). Bovendien is onvoldoende gegevensbescherming en privacy een zorg wanneer de ontwikkeling van sociale relaties met avatars resulteert in gevoelige informatie die wordt doorgegeven aan LLM's, wat tegen kwetsbare leerlingen kan worden gebruikt.

3D AI-avatars kunnen op verschillende manieren worden gepresenteerd, zoals via projectoren op muren, VR/AR-headsets, mobiel en desktop. Toekomstige gebruiksscenario's in hoteloperaties omvatten het bieden van assistentie bij het gebruik van zelf-incheckterminals, conciërgediensten, en het dienen als metgezel voor solo- en zakenreizigers. In de toekomst biedt de integratie van AI-agenten met 3D AI-avatars ook een unieke kans voor virtuele mensen om acties te ondernemen namens reizigers en leerlingen in de rol van een persoonlijke of leer-assistent.

Bron: Fink, M,; Robinson, S & Erti, B. (2024). AI-based Avatars are Changing the Way We Learn and Teach: Benefits and Challenges. Frontiers,9. 

Auteur: Dr. Praneschen (Che’) Govender is specialist in immersive technologieën aan Hotelschool The Hague. Hij combineert augmented reality (AR), virtual reality (VR) en kunstmatige intelligentie (AI) om zelfgestuurd leren in het hospitalityonderwijs en de -praktijk mogelijk te maken.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws