De komende weken staan het kabinet en de Eerste Kamer voor een belangrijke beslissing: de btw-verhoging op onder andere logies van 9 procent naar 21 procent. Deze maatregel is onderdeel van het Belastingplan dat deze week in de Tweede Kamer wordt besproken en kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse hotellerie. De verhoging zet hoteliers verder onder financiële druk en dreigt een vakantie of weekend weg in eigen land minder toegankelijk te maken. Daarom roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de politiek op om de zorgen over dit plan serieus te nemen en deze verhoging te heroverwegen.
Hoteliers kampen al geruime tijd met hogere inkoop-, huur- en energieprijzen en loonkosten. De overheid verwacht dat ondernemers 25 procent van de btw-verhoging zelf zullen opvangen, maar voor veel ondernemers is dit geen optie. KHN-voorzitter Marijke Vuik verwoordt het treffend: "Hoteliers staan al onder financiële druk, en deze extra belasting legt een onevenredige last op onze sector. Investeren in verduurzaming en innovatie wordt hierdoor bijna onmogelijk. Bovendien hoef je geen econoom te zijn om te begrijpen dat wanneer je een prijsstijging van meer dan 10 procent doorberekent aan je gasten of bezoekers, de vraag terugloopt.”
Impact op gasten en de samenleving
Een hogere btw op logies raakt niet alleen hoteliers; ook gasten zullen de gevolgen merken. Voor veel Nederlanders is een weekendje weg in eigen land nu nog betaalbaar, maar met deze btw-verhoging dreigt dat te veranderen. "Een betaalbare vakantie in eigen land is geen luxe, maar een belangrijk onderdeel van een inclusieve samenleving," benadrukt Vuik. "Door de btw op logies te verhogen, bestaat het gevaar dat een vakantie in Nederland een luxeproduct wordt, buiten het bereik van een groeiend aantal mensen."
Grensregio wordt extra hard geraakt
De voorgestelde btw-verhoging op logies maakt ons land een minder aantrekkelijke vakantiebestemming. Dit effect wordt versterkt door het feit dat omliggende landen zoals België en Duitsland lagere btw-tarieven hanteren, respectievelijk 6 procent en 7 procent. En dit heeft ook gevolgen voor andere sectoren waar (internationale) hotelgasten hun geld uitgeven, zoals restaurants en cafés, vervoer, luchtvaart, cultuur, musea, retail en meer. Voor Nederlandse ondernemers in de grensregio is een btw-verhoging extra nadelig: vanwege de lagere prijzen in de ons omringende landen wordt het voor de consument nu helemaal aantrekkelijk om daar naar uit te wijken, dus ook voor een hotelovernachting. Het recent verschenen rapport van ABN AMRO over de btw-verhoging onderschrijft dit.
Oproep tot heroverweging
In de afgelopen periode heeft KHN zich ingezet om de negatieve gevolgen van de btw-verhoging op de politieke en maatschappelijke agenda te zetten. Dit deed de brancheorganisatie onder andere samen met bondgenoten uit de cultuur-, sport- en mediasector, die dezelfde zorgen delen. Vuik: "Het kabinet lijkt overhaast te handelen zonder een duidelijk beeld van de gevolgen; een gedegen impactanalyse ontbreekt volledig. Daarom zijn we de afgelopen periode het gesprek aangegaan met zowel Tweede als Eerste Kamerleden. Wij roepen hen op de verhoging te heroverwegen en gehoor te geven aan de zorgen die zowel binnen de politiek en adviesorganen als in de samenleving leven."
De Eerste Kamer heeft inmiddels, op advies van de Raad van State, aangegeven dat de btw-verhoging idealiter apart van het Belastingplan behandeld zou moeten worden. Dit advies zou zorgvuldiger besluitvorming mogelijk maken. Tot nu toe heeft het kabinet dit echter naast zich neergelegd.
Hoe nu verder?
De komende weken zijn doorslaggevend. De kans is groot dat de Tweede Kamer de maatregel aanneemt, maar in de Eerste Kamer ligt dit anders. De coalitie heeft daar geen meerderheid, en juist daar ligt de kans voor een heroverweging van dit voorstel. “Wij roepen de Tweede en Eerste Kamer op om de zorgen uit de sector serieus te nemen en deze maatregel te heroverwegen. Voor een sterke economie en toeristische sector is het belangrijk dat overnachtingen betaalbaar en toegankelijk blijven", aldus Vuik.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.