Sinds maart 2022 heeft ’s-Hertogenbosch er een nieuw lifestyle design hotel bij. The Den, 's-Hertogenbosch, a Tribute Portfolio Hotel by Marriott is geopend en met 160 kamers is dit nu het grootste hotel van de stad. Volgens general manager Melle van Uden is deze franchise van Marriott International met stijlvolle rooftopbar “het hoogste gebouw in ‘s-Hertogenbosch waar je kunt eten en drinken met dit uitzicht”.
Uitgebreide fotoreportage onderaan bericht
Een gloednieuw ‘lifestyle-hotel’ met een hoog serviceniveau en honderdzestig kamers, twee restaurants inclusief drie bars, vijf vergaderruimtes en een fitnessruimte. “Een plek vol bourgondische cultuur en Bossche gezelligheid waar je graag wilt zijn, niet alleen maar om te slapen”, zegt general manager Melle van Uden. The Den, ’s-Hertogenbosch is een franchise van Marriott International en onderdeel van de Odyssey Hotel Group. HDVL Designmakers was verantwoordelijk voor het interieurdesign van het gehele hotel inclusief de lobby en alle kamers, HIP Studio was verantwoordelijk voor het design van Current Rooftop Restaurant & Bar. De branding voor The Den is gedaan door branding en designbureau Biezonder. Op basis van het merk wat zij hebben ontwikkeld, is het interieurdesign van het gehele hotel inclusief de lobby en alle kamers gemaakt. Dat geldt eveneens voor het design van de Current Rooftop Restaurant & Bar.
De inspiratie
Bij binnenkomst in het hotel vallen de organische vormen, vloeiende lijnen en de iconische entreebalie direct op. Ontwerper Vahid Kiumarsi van HDVL Designmakers: “Tribute Portfolio is een speciale brand van Marriott. Het betreft signature boutique hotels met een uitgesproken verhaal. Wij dringen nooit onze eigen stijl op zoals dat in de interieurs van iconisch opererende architecten vaak gebeurt. We gaan altijd met de opdrachtgever om de tafel zitten. We inventariseren hun wensen en proberen dan via workshops een verhaal te ontvouwen. ’s-Hertogenbosch is een oude, bourgondische stad waar drie rivieren samenkomen: de Dieze, de Aa en Dommel. Zij geven de binnenstad een schilderachtig karakter. Soms niet zonder geheimzinnigheid wanneer het water tijdelijk onder de grond verdwijnt. Wie er ooit een rondvaart maakte, herkent de bijzondere ervaring. Daarom besloten we om stromend water als bindend thema te gebruiken. Vanuit een bourgondische benadering, die andere specifieke eigenschap van ’s-Hertogenbosch.”
Het waterthema
Het waterthema keert op verschillende manieren, en altijd subtiel, terug in het interieur. Zo ook in de golvende vorm van de ontvangstbalie, die er op deze manier ook voor zorgt dat het geen statische hotelbalie is maar de medewerkers juist stimuleert in hun interactie met hotelgasten. In de lobby staan gestroomlijnde zitsculpturen, op maat gemaakte karpetten die ook vloeiend van vorm zijn en al het meubilair is rond. Dit alles is gecombineerd met koper-, messing- en goudkleurige details, een verwijzing naar de Paleisbrug waaraan het hotel direct verbonden is. Ook het kleurgebruik in The Den is geïnspireerd op water. Verschillende tinten blauw zijn gebruikt in de lobby en in de vaste vloerbedekking in de gangen. Deze koele tint combineert goed met de vele koperdetails. De hotelkamers zijn ingericht in een donkergroene tint, dat mooi in balans wordt gebracht door het zwarte hout van de meubels, het metaal en glas in de badkamers. De verlichting accentueert de donkergroene kleuren en creëert een warme en intieme sfeer.
Inclusief
Een van de belangrijkste waardes van HDVL Designmakers is inclusiviteit: “Een interieur mag nooit intimiderend zijn en bepaalde groepen uitsluiten. Het moet mensen omarmen en opnemen.” – Legt Helge Docters van Leeuwen uit. Hotel The Den wilt zowel internationale reizigers tot bezoekers uit de stad verwelkomen, en het is daarom belangrijk dat het design voor alle groepen aanspreekt. “De publieke benedenruimte van het hotel is een uitnodigende, luxueuze, inclusieve en luchtige ruimte met veel lichte materialen en behang, gedetailleerde meubels en veel afwerking met bamboe. In de kamers nemen de hoge ramen een prominente plaats in om het rijke interieur te verbinden met de stad.” Aldus Vahid Kiumarsi.