Volgens het Nibud is zestig procent van de Nederlandse huishoudens financieel ongezond. In 2021 waren het nog vijf op de tien huishoudens die in financiële problemen zaten. Dit bericht kwam begin maart tot ons. Een week eerder meldde reisbranchevereniging ANVR dat al drie miljoen Nederlanders een vakantie over de grens hebben geboekt. Een absoluut record.
Niet alleen is dit een stijging van 50 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er nog sprake was van een lockdown in Nederland, maar ook in vergelijking met 2019 is er sprake van een stijging van 13 procent. Kort gezegd heeft 1 op de 5 Nederlanders in januari een boeking gemaakt via een ANVR reisorganisator en/of reisagent naar een vakantiebestemming buiten Nederland. Dus ondanks het feit dat we in Nederland steeds meer financiële zorgen ontwikkelen, gaat dat niet ten koste van ons reisgedrag. Helaas is er (nog) geen onderzoek gedaan naar het boekingsgedrag van Nederlanders in eigen land of buitenlanders die de Nederlandse hotels komen bezoeken voor het jaar 2023.
In het derde kwartaal van 2022 verbleven 5,4 miljoen buitenlandse toeristen in de Nederlandse accommodaties, een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode in het coronajaar 2021, meldde het CBS. Het aantal buitenlandse gasten is echter nog niet op het niveau van 2019, het jaar vóór de pandemie. Het aantal Nederlandse gasten nam met 8 procent af naar 9,2 miljoen.
Nederlanders boeken meer reizen naar het buitenland en maken minder gebruik van Nederlandse hotels dit jaar, is een voorzichtige conclusie die getrokken kan worden met bovenstaande cijfers. Maar wat merkt de hotellerie hiervan? Worden de bedden gevuld door de buitenlandse gasten? De hotelondernemers die ik spreek maken zich ogenschijnlijk niet druk. Ze komen wel. De lead time is alleen een stuk korter geworden. Waar ze zich wel zorgen om maken is de bubbel. Hoe lang gaat dit nog goed? Gaat de bubbel klappen?
Veel hotelbedrijven draaien recordomzetten. De ene maand is nog beter dan de ander. Het jaar 2022 was voor veel hotels een recordjaar. Ondanks het feit dat Nederland de eerste weken van het jaar 2022 nog in lockdown zat en dat in het voorjaar de angst voor corona nog niet volledig was verdwenen. Het onderbuikgevoel geeft aan dat er ergens een tikkende tijdbom ligt, maar niemand weet waar en niemand weet wanneer en of deze gaat knallen.
Laten we hopen dat de bom nooit barst en dat men met 'het nieuwe normaal' de huidige situatie probeerde te schetsen: gevulde hotels en goedlachse hoteliers. Maar achter die glimlach gaat ook angst verscholen. Laat de lach regeren en de angst met wijsheid pareren. Wat doet u als hotelondernemer om een aanstaande mindere periode door te kunnen komen? Laat het mij weten.
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl