De kurk waarop de Nederlandse hotels drijven wordt gevormd door families. Dat zijn grote en kleine families. De familie Van der Valk zal ongetwijfeld de grootste hotelfamilie zijn. Als je je afvraagt hoe een dichtbevolkt land als Nederland in een paar jaar tijd kan groeien van 16 miljoen mensen naar 18 mensen, moet je volgens mij de oorzaak zoeken bij die familie. Om hun groei van hotels te kunnen laten doorgaan zorgen ze er op de een of andere manier voor dat het aantal Nederlanders gelijke tred houdt met het aantal Van der Valk hotelkamers. Hoe, dat is natuurlijk hun familiegeheim.
Maar er zijn ook veel andere grote Nederlandse hotelgroepen die in eigendom zijn van Nederlandse families en daar sterk hun karakter aan te danken hebben. Denk aan Eden Hotels, Westcord Hotels en Amrath Hotels. En dan zijn er nog talloze kleinere hotelbedrijven, veruit de meeste vermoed ik eigenlijk, waarin de familie een belangrijke rol speelt. Dat wordt eigenlijk altijd meer voor kennisgeving aangenomen, maar het zou interessant zijn om eens te onderzoeken wat nu de familiegerelateerde ‘KPI’s’ zijn: de Key Performance Indicators. Je zult zien dat de karaktereigenschappen van mensen in de sturende familie of families, veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten, tot uiting komen in hoe de bedrijven zich presenteren. Dat kan variëren van extravagant en flamboyant tot uiterst ingetogen. Van vol met kleine details tot alleen uitgevoerd in wit met een paar sterke accenten. Van strikt zakelijk tot volledig relaxed en ontspannen. Je herkent de stijl van de hotels direct als je bij de families thuis bent geweest.
We werken voor veel families in de Nederlandse hotellerie, dus daarom geef ik bewust geen voorbeelden. Natuurlijk gaat dit in een aantal gevallen ook op voor individuen, die met veel eigen karakter een hotel bepalen, maar wanneer er families in betrokken zijn, gaat het veel dieper. De basis van een eigenschap kan dezelfde zijn; sober, saai, of wild en kleurrijk, maar dat wordt door elk familielid net weer even anders uitgedragen.
Het zijn die specifieke karaktereigenschappen die een hotel aantrekkelijk en herkenbaar voor de gast maken, en een belangrijke reden zijn waarom gasten terugkeren. Airbnb’s, althans in hun oorspronkelijke opzet, hadden in het klein ook dat unieke karakter. Dat biedt een omgeving waarin je je prettig voelt. De ‘gewone, grote ketens’ waren dat gevoel kwijtgeraakt. Door allemaal ‘lifestyle hotelconcepten’ op te kopen hebben ze zich weer in de markt teruggevochten. Maar de families gaan onverstoorbaar door.