Column Ewout Hoogendoorn: Golden Tulip 'post recession style'

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 11 april 2009
Column Ewout Hoogendoorn: Golden Tulip 'post recession style'

Golden Tulip is een van de eerste ketens die zich een zichtbare en herkenbare ‘post recession style’ kan aanmeten. Al de anderen moeten nog door de smurrie heen, maar GT staat vooraan. Over een half jaar zullen ze daar de vruchten van kunnen plukken.

Golden Tulip is een gevestigde naam in de markt; dat krijgt niet meer dan een deukje. Het heeft in mijn visie dezelfde waarde als KLM, zowel nationaal als internationaal, en waarschijnlijk een hogere waarde dan Bilderberg, want dat is alleen nationaal sterk bekend. De commotie rondom het uitstel van betaling is vervelend, zelfs heel irritant voor de mensen op het hoofdkantoor die erdoor getroffen zijn, maar voor het merk (voor de franchisehotels, voor de gehuurde hotels en voor de samenwerkingsverbanden) komt het eigenlijk wel goed uit. Nou ja, uitstel van betaling komt natuurlijk nooit ‘goed uit’, maar ik kijk nu even op de wat langere termijn. Stel je voor dat je door had moet blijven gaan met een organisatie die is gebaseerd op de ‘oude’, prerecessie structuur. Dan zou je toch met een behoorlijke achterstand te kampen krijgen. Ze moeten trouwens nog opschieten, want de recessie is bijna voorbij. Obama ziet sterretjes. Van herstel, zegt hij.

Hoe zouden andere ketens dat gaan oplossen? NH bijvoorbeeld; de beurswaarde ging van rond de 12 euro naar rond de 2 euro. Maar de hotels  zelf draaien niet ineens een zesde van hun resultaat. Integendeel, dus de markt moet zich nog even bedenken hoe ze om moet gaan met zo’n bedrijf. Andersom moet het bedrijf ook de markt opnieuw uitvinden. Met eigenlijk hetzelfde product en dezelfde kwaliteit krijgen ze bij de bank toch ineens geen dekking meer voor nieuwe contracten.

Enige creativiteit valt van veel banken de komende tijd nog niet te verwachten; die zijn zelf nog steeds in het prerecessie tijdperk met hun gedachten. Dus moeten de bedrijven het zelf doen. En daar zit hem de kneep. Terug naar de basis: hoteliers worden weer hoteliers. Dat geldt natuurlijk ook voor de bankiers; die moeten gewoon weer bankier worden: geld uitlenen en zich niet laten (be)sturen door allerlei whizzkids die bedenkelijke financiële trucs bedenken.

Maar ja, verzucht de Amsterdamse hotellerie, het gaat zo ongekend slecht met de hotels, we hebben ‘maar 75%’ bezetting. Hoe moet dat nu verder?? Gaan we failliet? Moeten we sluiten? Welke idioot heeft destijds bedacht dat er nog zoveel kamers bij kunnen?

Ongeveer 75% bezetting, en dan al dat gekreun... Het is toch niet te geloven! In eerdere recessies stond de bezetting op 65% en werd er veel minder hard gejammerd. Maar ja, toen kwamen we van 75%; niet van 82%.

Kijk, je kunt hoteliers vertellen dat het instrument prijsdumping niet helpt, maar dat is aan dovemansoren gericht. Het gebeurt gewoon toch. In de hotellerie wordt op dit moment te veel gekeken naar hoe beroerd het gaat in andere branches. De ellende daarvan wordt geprojecteerd op de eigen branche. Maar ook als het daar slecht gaat, moet er vergaderd, geslapen, gegeten en gedronken worden. Het vereist wellicht een wat andere benadering van de klanten. Bij Golden Tulip kunnen ze zich daar nu weer (bijna) op gaan concentreren.

HM302009

Overig nieuws