Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Auteur: Ewout Hoogendoorn
Columns Ewout Hoogendoorn 19 april 2019
Column Ewout Hoogendoorn: Hoezo teveel?

Ongeveer 15.000 kamers waren er in Amsterdam en Schiphol bij elkaar in 1996. Ook toen al werd er geroepen ‘teveel!’ Nu, 22 jaar later, zijn er bijna 3 keer zoveel kamers in dit gebied, zijn er plannen voor nog duizenden kamers, en roepen we nog steeds ‘teveel!’ En dat terwijl de bezettingsgraad van al die kamers nog nooit zo hoog is geweest, dus hoezo teveel? In andere Europese steden is het net zo gegaan, soms wat meer (Barcelona, Venetië) soms wat minder (Brussel, Madrid). In Berlijn is de groei van het aantal kamers ook stormachtig geweest en nog, maar tegelijkertijd wordt daar bij lange na nog niet zo’n druk van toerisme gevoeld als in Amsterdam. Ik ga niet ontkennen dat het in Amsterdam op sommige plaatsen nogal eens onprettig druk is, maar ‘druk’ is ook perceptie. Als alle 36.000 kamers in Amsterdam bezet zijn, hebben we het over ongeveer 72.000 mensen. Organiseer een feestje voor die gasten in de Johan Cruijf Arena (55.000 plaatsen) en het Olympisch Stadion (22.000 plaatsen) en dan zijn er nog 5.000 plaatsen vrij. En raad eens? Amsterdam is nog steeds ramvol, want alle dagtoeristen lopen er nog rond en de bijna 900.000 inwoners zijn er ook nog.

Hotelstop

Of een hotelstop werkt is dan een retorische vraag. Maar natuurlijk moet er goed worden nagedacht over hoe het dan wel moet. ‘Amsterdam is geen pretpark!’ wordt vaak uitgeroepen. Jammer, want als je het wel als zodanig zou benaderen, zou er ineens bijzonder effectief kunnen worden nagedacht over de logistiek van de gasten, de hospitality van de gastheren en -vrouwen (de inwoners van Amsterdam), en het op een aantrekkelijke manier wegwerken van noodzakelijke, maar minder aantrekkelijke, hulpmiddelen als auto’s, verkeer, aan- en afvoer van goederen en dergelijke. Daarmee hoeft het authentieke karakter van Amsterdam niet te worden geloochend, integendeel. Het is ook niet zo dat hier in het geheel niet aan wordt gewerkt, de Noord/Zuidlijn is het ultieme voorbeeld daarvan. Prachtig vormgegeven en super efficiënt. En zo zijn er natuurlijk veel meer uitstekende maatregelen die worden genomen, zoals het verbod op de rondleidingen in de rosse buurt, de verplichting om alleen met elektrisch aangedreven rondvaartboten te varen, et cetera. Het is dan zo jammer dat het ‘overall beeld’ van Amsterdam in de marketing weer zo wordt tegengewerkt door het uit het straatbeeld weghalen van de succesvolle letters ‘I Amsterdam’. Kortom, Amsterdam doet veel goed, maar weet het bijzonder goed te verbergen.

Overig nieuws