Hospitality Management bestaat 30 jaar en als ik de oudste column lees die ik op deze plek heb geschreven, dan wordt het tijd om met pensioen te gaan! Ik weet amper nog waar de termen DOS, Wetsuite, Intranet, Netscape en ISDN voor staan. Buiten een kwinkslag naar gebeurtenissen is er een duidelijke rode lijn door alle columns heen en deze zijn ook in titels terug te vinden. ‘Bepaal uw cirkel van invloed’, ‘repareer uw dak in de zomer’ en het gaat vaak over communiceren; zowel intern als extern.
Een rode lijn die elke hotelier ook in deze woelige tijden goed in de gaten moet houden. De cirkel van invloed is sinds begin 2020 opeens erg verkleind. Hoe ga je daarmee om? Lastig om te bepalen waar je goed aan doet. De boel sluiten en afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt? Sluit je je restaurant als meerdere collega’s corona krijgen, of wacht je totdat je gesloten wordt?
Personeel aanhouden of ontslaan met de angst hoe je weer een goed team samenstelt zodra je weer opengaat? We zien ook een tweespalt in de hotellerie. Degene die afhankelijk zijn van de buitenlandse toeristen zaten en zitten deels nog met hun handen in het haar terwijl er ook hotels geprofiteerd hebben van het feit dat de Nederlanders massaal binnen Nederland op pad gingen.
Opvallend is dat ik nog geen hotels heb gehoord die mensen gaan weigeren die geen vaccinaties hebben gehad of een recente test kunnen overleggen. Door de hele horeca heen accepteren we schijnbaar massaal de besmettingskans als ondernemers. Ook iets waar u dit jaar binnen uw cirkel van invloed over moet nadenken. Tenslotte kunt u hier nu alvast over nadenken: wat als deze winter de besmettingsaantallen weer omhoog gaan en we nog een periode dicht moeten? Voorkomen is beter dan genezen!
Communiceer over uw gedachten rondom het beheersen van het virus in uw huis, met uw gast, maar vooral ook met uw medewerkers. Het effect voor hen is ook groot, de gast kan weer een tijd niet een weekendje weg en je medewerker komt weer een tijd thuis te zitten. Alle cirkels van invloed vallen namelijk over elkaar, heeft deze boomer de afgelopen 30 jaar geleerd. Daarnaast is het bijna altijd aan de ondernemers om de belangen van alle partijen aan te tonen.
Meer columns?
Hans van Spronsen voorziet Hospitality Management al jaren van columns. Die hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.