Ik schrijf deze column midden in roerige tijden, waarin wij voor onze klanten druk aan het werk zijn om alle mogelijke hulp te mobiliseren. Op 15 maart stond de horeca even stil en daarna is een groot deel van de ondernemers druk aan het werk gegaan met oplossingen. Gaan bezorgen, sluiten en gaan klussen, cadeaubonnen verkopen, enzovoorts… Hopelijk ook uw budgetten aanpassen, want als deze periode ons iets leert, is het dat je je moet focussen op wat je kunt beïnvloeden!
Ik hoop dat als u dit leest alle kleine klussen, het schilderwerk en de grote schoonmaak zijn gebeurd in uw hotel en dat u contact hebt onderhouden met uw gasten en potentiële gasten. Heeft u bijvoorbeeld contact opgenomen met het bruidspaar dat hun huwelijk heeft gecanceld op de dag dat het zou worden gevierd? Wel zo warm en misschien heeft u zelfs een nieuwe datum kunnen afspreken. En natuurlijk heeft u via uw sociale media, nieuwsbrieven en website uw gasten laten zien wat er zoal opgeknapt is! Misschien heeft uw chef wel video’s opgenomen waarin hij gerechtjes laat zien van de nieuwe menukaart of recepten heeft gedeeld. Heeft u uw gasten die hebben gecanceld op andere voorwaarden nieuwe reserveringen aangeboden?
De veerkracht van de Nederlandse maatschappij heeft in de eerste paar weken van deze crisis een paar prachtige voorbeelden opgeleverd. Zoals het aanbieden van hotelkamers voor het opvangen van herstellende patiënten uit het ziekenhuis en als opvang voor daklozen. Een flink aantal van u hebben getracht op positieve manier de mogelijkheden te verkennen. En nu verder… hoe gaan we de komende maanden met de effecten van deze coronacrisis om? Het is te hopen dat we deels weer kunnen openen in mei met een anderhalve meter restrictie, maar het is niet te voorspellen. Duidelijk is wel dat we in een andere wereld moeten gaan ondernemen, de scheiding wat betreft voor en na de coronavirus-crisis zal wereldwijd economisch goed voelbaar zijn. Dus aan de bak om uw hotel onder de aandacht van gasten te brengen die nog niet naar het buitenland durven, klaarstaan voor die gasten die toe zijn aan een feestje… Want als het coronavirus ons iets leert, naast dat we wereldwijd met elkaar verbonden zijn, is dat je het leven moet vieren wanneer dat kan.
HM302020