Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Auteur: Hans van Spronsen
Columns 29 juli 2020
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horecabedrijf veilig en gastvrij worden ontvangen?

Volgens mij zijn de middelgrote en kleinere horecabedrijven hierbij sowieso in het voordeel. Zij hebben soms al een relatie met hun gasten, ontvangen ze vaak persoonlijk, maken een praatje enzovoorts. Daarnaast is de kleinschaligheid voor de gast sneller te scannen en weet men dat er een maximum aan gasten aanwezig is waardoor de 1,5 meter afstand gevoelsmatig gewaarborgd wordt. Dat wil niet zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden maar de persoonlijke gastvrijheid biedt vertrouwen. Maak daar dus vooral ook gebruik van.

Alles draait om uw persoonlijke band met uw gasten. Zij kennen u en het is aan u om hen het gevoel te geven dat u hen ook kent. Laat als eigenaar vaak uw gezicht zien, ben aanspreekbaar en/of spreek uw gasten aan. Daarnaast is gastvrijheid wel wat meer dan de warme hand bij het ontvangst. De herkenning, de glimlach, een gastvrij gebaar. Natuurlijk kunt u bijvoorbeeld in een hotel nog wel de koffers naar boven brengen door deze bij ontvangst even schoon te maken met desinfecterende middelen. En omdat u door gesprekken met uw gasten meer te weten komt, kunt u inspelen op hetgeen u hoort. In Amerika hebben ze daar jaren geleden al een mooie term voor bedacht ‘random acts of kindness’, gewoon inspelen op wat je hoort of weet. Een bosje bloemen voor de jarige als ze het bij u komt vieren of een handgeschreven kaartje naar het huisadres.

De meesten van u zijn heel gastvrij ingesteld en gefocust op het welzijn van uw gasten, laat dat in deze tijden nog meer blijken. Uw gasten zullen zich gezien voelen en dit verhoogt hun gevoel van veiligheid. Het is allemaal psychologisch dus ga in uw kracht staan!

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

HM302020

Overig nieuws