Ondernemen kan alleen maar goed gaan als je die dingen doet waarin je goed bent, en waaraan je dus plezier beleeft. En je wordt alleen maar goed in iets, als je die activiteit leuk vindt, dus als je plezier maakt. Mensen die goed zijn in hun vak stralen enthousiasme uit; zijn sprankelend; zien altijd de positieve kanten; zijn echt en eerlijk. Je herkent ze direct. Het zijn mensen die plezier hebben in het leven. Daarom worden zij - of zijn zij reeds - goed in wat zij doen.
Helaas... Als je vaak met ondernemers spreekt, valt het vele geklaag op. Het is altijd het personeel, de overheid, ... Eigenlijk is er altijd wel iets. Het is in wezen onvoorstelbaar in deze tijd van grote welvaart en gigantische mogelijkheden. Ik luister naar hen en vraag mij dan meestal af of zij nu echt plezier beleven aan hetgeen zij aan het doen zijn. Dikwijls heb ik het gevoel dat het plezier plaats heeft gemaakt voor een gevoel van machteloosheid en passieve acceptatie. Het is nu eenmaal zo en daar moeten wij maar mee leven. Wat een vreselijke onzin!
Ondernemen is een vreselijk leuk spel en je hebt er zelf voor gekozen. Niemand heeft gezegd dat je moest gaan ondernemen. En ondernemen gaat alleen maar goed als je er elke dag weer plezier aan beleeft. Dat is helemaal niet zo moeilijk want ondernemen betekent per definitie plezier. Je eigen beslissingen nemen, elke dag weer creatief naar nieuwe wegen en nieuwe oplossingen zoeken. Elke dag weer proberen het nog beter te doen dan gisteren. Kortom: een wereldbaan met veel pleziermomenten.
En daarbij komt dat uw medewerkers beter gaan functioneren wanneer u uitstraalt er plezier in te hebben. Helemaal als u er netjes voor zorgt dat zij ook plezier in hun werk hebben of krijgen. De ultieme uitdaging is natuurlijk om plezier te maken met uw belastinginspecteur. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs dat moet lukken.
Aan de vooravond van het nieuwe millennium is het dan ook tijd voor een nieuw elan. Een nieuw millennium boordevol kansen, en met slechts weinig zaken om somber van te worden. Een nieuw millennium waarin u PLEZIER centraal moet stellen in uw wijze van werken. Gebruik die laatste paar dagen van deze eeuw om alles weer in het juiste perspectief te krijgen. Ondernemen is leuk en als je het niet leuk vindt, ga dan iets anders doen.
Zorg ervoor dat u het plezier weer terug brengt in uw dagelijkse bezigheden. De tijd van ons allen is te kostbaar om chagrijnig rond te blijven lopen, en bovendien leidt het slechts tot matige of zelfs slechte resultaten. Huur desnoods een 'fun-adviseur' in. (Jawel, die bestaan echt.) Verander uw managementstijl in managementplezier. Zeker in de gastvrijheidsindustrie iets wat ook voor uw gasten noodzakelijk en wenselijk is. Klagen wijzelf ook niet vaak over die 'chagrijnige ober'?
De 21ste eeuw moet de eeuw van het plezier worden. Plezier in ons werk. Daardoor veel betere resultaten, tevreden gasten en tevreden medewerkers.
Ik wens u dan ook een buitengewoon plezierig nieuw millennium toe, waarin u alles wat u graag wilt bereiken ook zult bereiken; gewoon door het scheppen van plezier in uw arbeid.