Bent u ook aan vakantie toe, na wekenlang kijken naar politici? Naast de geestelijke vermoeidheid overheerst de pijn in de hand van het zappen, om te ontsnappen aan elke dag hetzelfde verhaal. Continu praatshows, vol met onoriginele vragen waarop niemand zat te wachten. Voor relatief weinig geld avondvullende programma’s. De verkiezingen leefden als nooit tevoren.
De politiek leeft weer! Ik vraag het mij af. Er is één ding wat wij kunnen leren van dit spektakel: media-aandacht is van eminent belang voor succes. En dan natuurlijk het liefst televisieaandacht. Gewoon met je verhaal op de bank bij de mensen thuis; dat scoort echt.
Vreemd dat de gastvrijheidindustrie er wel in slaagt om in de publiciteit te komen zodra het gaat om prijsverhogingen. Ja, ook dan doen de politici een duit in het zakje. Hebben we dan zo weinig spannende zaken te vertellen, of zijn we er veel te weinig mee bezig?
Jaarlijks gaan miljoenen mensen op vakantie in eigen land. Zowel voor een korte, als voor een lange vakantie. Deze mensen kijken ook dagelijks televisie. Ik denk dat zij best wel geïnteresseerd zijn in een programma over de vakantiemogelijkheden in ons land.
Gewoon elke werkdag een half uur, op een gunstig tijdstip: een informatieve spelshow over hotels, bungalowparken, campings, musea... Of een ‘idols-format’ over het meest populaire hotel van Nederland. Fans vertellen over hun ‘idoolbedrijf’ en Nederland brengt zijn stem uit. Voorrondes met een jury van deskundigen in de provincie. Ik zie het helemaal voor me. Maar als dit te heftig is, kunnen we ook kiezen voor een format als dat van ‘rondom tien’, met een heuse discussieleider en gasten die discussiëren over een provincie, regio, bezienswaardigheid of horecabedrijf. Of heel erg ‘retro’: een programma over horecabedrijven met een imposante geschiedenis; of bijvoorbeeld de historie van Valkenburg, als toeristische attractie.
Allereerst zal men binnen toeristisch en gastvrij Nederland de handen in elkaar moeten slaan. Goede samenwerking is een eerste vereiste voor een dergelijk project. Alleen dan zal het financieel haalbaar zijn. Want het zal wel een paar centen gaan kosten. Maar willen wij - net als Wouter - de vraag naar ons toe trekken, dan moeten wij meer dan ooit de media in. Wat denkt u trouwens van ‘de grote pluim-show’: hierin worden met korte, kleurrijke berichtjes de goede ervaringen gemeld. Elke dag een kwartiertje rondom het journaal met Paul de Leeuw. Ik zit klaar voor de buis.
HM302003