Kaviaar was vroeger heel bijzonder. Het was ooit een symbool van rijkdom en exclusiviteit, maar verliest langzaam deze status. Nu is het slechts het showen van rijkdom op Instagram, terwijl het echte genot en het complexe proces van de productie van de eetbare parels wordt genegeerd.
Tegenwoordig zijn we getuige van de 'caviar bump', een verleidelijk ritueel waarbij men kaviaar van de huid tussen duim en wijsvinger likt. Door de lichaamswarmte warmt de kaviaar subtiel op en dit versterkt de rijke smaak van kaviaar. In NYC hebben verschillende restaurants de ‘caviar bump’ op het menu staan. Laatst hoorde ik iemand in een cocktailbar zeggen: "Zullen we een kaviaar bump doen?" Het is een unieke manier om het ijs te breken. De toenemende populariteit van de 'caviar bump' en kaviaar in het algemeen, is te danken aan geavanceerde technieken. Vroeger werd kaviaar als te duur beschouwd om casual te serveren. Wilde kaviaar is volkomen onbetaalbaar, maar nu hebben verschillende landen de kweekpraktijken onder de knie. Kaviaar is nu laagdrempelig en betaalbaar.
Kaviaar add-ons op gerechten kan soms ook het speciale van de gerechten tenietdoen. Mensen die het extra geld voor een hoofdmaaltijd niet kunnen of willen betalen, voelen zich misschien minder, terwijl degenen die dat wel kunnen vaak zo druk bezig zijn met ‘instagrammen’ dat ze de smaak en sensatie missen. Als kaviaar overal is, kan het lijken alsof het niets bijzonders is. En dat is het zeker wel.
Voor koks is het toevoegen van kaviaar aan allerlei gerechten een gunstige zet. Ten eerste kunnen ze de prijzen van hun gerechten verhogen en door kleinere porties te serveren, kunnen ze grotere hoeveelheden inkopen tegen betere prijzen. Dit is een zegen voor gasten, die de kans krijgen om dit luxe product tegen een fractie van de prijs te proeven. Meestal komt het uit grote blikken en is het een kosteneffectieve manier om klanten iets speels en lekkers te bieden.
Kaviaar wordt nu breed toegepast en is bijna alomtegenwoordig. Hoewel het nog steeds een prominente plaats inneemt in de culinaire wereld, is de status van kaviaar als het summum van luxe niet langer onaantastbaar. Net zoals Wagyu, dat ooit de menukaarten sierde en nu in hamburgers te vinden is, ondergaat kaviaar een gelijkaardige evolutie. Smaken en attitudes veranderen voortdurend, en daarmee blijft de toekomst van kaviaar als embleem van rijkdom en exclusiviteit in het geding. Toch verwacht ik dat kaviaar, samen met bubbels, de hit van de komende zomer zal worden als een trendy aperitiefkeuze.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is F&B professional. Lees hier haar andere columns.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.