Bij het woord innovatie denkt men al snel aan de nieuwste technologische ontwikkelingen. Slimme hotelsloten, de nieuwste PMS-systemen die daadwerkelijk álles aan elkaar kunnen koppelen of slimme afvalcontainers die registreren hoeveel voedsel (en dus omzet) een hotel weggooit. Het is overigens meer dan je denkt. Maar innovatie zit ‘m natuurlijk ook in salestechnieken, gastbeleving en personeelsmarketing.
Postillion Hotels kondigde aan om nieuwe medewerkers financieel te helpen bij het aflossen van de studieschuld. Leonardo Hotels laat nieuwe collega’s kosteloos drie maanden in hotels naar keuze slapen. Het getouwtrek rondom gekwalificeerd horecapersoneel lijkt een toppunt te hebben bereikt. Ruby Hotels biedt nieuwe medewerkers overigens de mogelijkheid om een tatoeage of piercing te laten zetten op kosten van de zaak.
Zogeheten familiehotels lijken minder last te hebben van het personeelstekort. Familiehotels staan voornamelijk buiten de Randstad. Misschien is de loyaliteit richting de werkgever in de Randstad aanzienlijk minder en is het voornamelijk carrière maken dat telt. Interessant vraagstuk. In ‘de provincie’ - zoals het altijd zo oneerbiedig klinkt – werken hotelmedewerkers soms generaties lang in eenzelfde hotel. Het gebeurt, en het is prachtig. Hart voor de zaak noemden ze dat ooit. Ik heb het idee dat bij de grote ketens het hart voor de zaak kleiner is. Cijfers kan ik niet overleggen, maar een onderbuikgevoel wel.
Een goed onderbuikgevoel heb je vaak nodig bij belangrijke beslissingen, gestoeld op cijfers en ervaring. Nieuwe mensen neem je aan op basis van een cv en vaak een tweetal gesprekken. Meer niet. Het onderbuikgevoel laat je weten of het een goede keuze is. Investeren in een nieuwe bedden doe je omdat de oude bedden zijn afgeschreven, de keuze voor nieuwe bedden maak je vaak met je onderbuik. ‘Daar heb ik een goed gevoel bij’. Vreemd fenomeen eigenlijk, maar ondernemen op basis van alleen maar cijfers is ook zo saai toch?
Als de hotellerie een ding niet is geweest de afgelopen jaren, is het saai. Laten we zeggen dat er genoeg is gebeurd. En dat gaat de toekomst ook brengen. Positief of negatief, saai is het in elk geval niet. Want hoewel de hotellerie eigenlijk – simpel gezegd – bestaat uit het verkopen van bedden, zalen en eten, is het de laatste jaren meer geworden. Het verkopen van de ervaring die rondom de bedden, de zalen en het eten is ontwikkeld, is een goede impuls geweest. Technologie heeft daar een grote bijdrage aan gehad en zal nog meer gaan leveren, maar achter al die ontwikkelingen en investeringen zitten beslissingen die genomen zijn op basis van de onderbuik.
David Bakker is hoofdredacteur van het vakblad Hospitality Management en schrijft maandelijks een column. Lees alle columns in het dossier. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl