Design, luxe en exclusiviteit lijken de toverwoorden te zijn van onze tijd. Het exclusieve Amsterdamse Conservatorium Hotel had de deuren nog maar nauwelijks open gedaan of de komst van het minstens zo exclusieve Waldorf Astoria, gelegen aan de hoofdstedelijk grachtengordel, werd in de media aangekondigd. Verder staat de opening van Andaz by Hyatt op stapel en is het een publiek geheim dat de luxe ketens Four Seasons, Ritz-Carlton (van Marriott) en Mandarin Oriental klaar staan om zich in Amsterdam te vestigen - mits zich een geschikt pand aandient…
Maar het beweegt niet alleen aan de top van de markt; er voltrekken zich minstens even interessante ontwikkelingen aan de onderkant van de markt. Het alom bejubelde CitizenM en ook het Amsterdamse CASA 400 lieten al zien dat er ruimte te creëren is in het middensegment. Recent opende het Engelse Easyhotels een Amsterdams filiaal.
Nu is het de beurt aan de échte onderkant: de hostelmarkt. Als lid van de raad van toezicht van Nederlands grootste speler Stayokay heeft deze markt mijn bijzondere aandacht. Een hostel laat zich definiëren als een aantrekkelijk geprijsde hotelaccommodatie waar de faciliteiten eenvoudig zijn; meestal worden de slaapruimte en het sanitair gedeeld. De meeste hostels richten zich weliswaar primair op jongeren, maar andere doelgroepen weten de hostels wel degelijk te vinden. In Nederland is Stayokay de marktleider. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het "updaten" van het concept en dat blijft een continu proces.
In Amsterdam is het Hans Brinkers hotel (bekend geworden met de zelf geclaimde titel: "The worst hotel in the World") al sinds jaar en dag populair. De brandgaten in het tapijt, de vlekken in het beddengoed en de haren in de douche worden als unique selling points neergezet - een bijzonder staaltje marketing.
Verder kent Nederland een hele reeks kleine, goede, maar soms ook duistere hostels; die zijn oververtegenwoordigd in de hoofdstad. Onlangs heeft zich daar het frisse CocoMama gevestigd; naar eigen zeggen ’s werelds eerste boutique hostel. Een eigentijds en gezellig concept met veel hout en een informele sfeer. Maar er zijn meer kapers op de kust. Het Duitse Meininger staat op het punt om haar op één na grootste hostel te openen in Amsterdam West. Het 232 kamers tellende hostel gaat in 2012 open en belooft het verschil tussen hotel en hostel te zullen laten vervagen: lounges met open haard, een showkeuken, een eigentijdse atmosfeer... Terwijl iedereen dacht dat initiatieven als "couchsurfing" (tegen betaling op de bank logeren bij vreemden) en "Airbed & Breakfast" (idem, maar dan met luchtbed) de markt verzadigd hadden, blijkt dat de budgetmarkt nog ruimte biedt. Er staat nog heel wat te gebeuren.
HM302011