Column Sander Allegro: De Chinees en uw marketingplan

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 11 november 1999
Column Sander Allegro: De Chinees en uw marketingplan

Alle tekenen wijzen erop dat we te maken krijgen met een nieuw soort consument. De nieuwe consument is ouder en multicultureler; hij is alleenstaand en kritisch. De nieuwe consument is meer ervaren; hij is pragmatischer; hij weet dondersgoed wat hij mag verwachten en rekent het gebodene daar ook op af. De consument is bovendien onvoorspelbaarder. Minder eenduidig dus. Via Internetsites zal hij zelf de prijs bepalen (het veilingsysteem). De nieuwe consument is vóór alles een individu en zoekt oplossingen en ervaringen die voor zijn of haar specifieke situatie geschikt zijn.

Al deze kenmerken zijn van toepassing op de Westerse consument. Maar hoe zit het met het grootste deel van de wereldbevolking? Van veel landen zijn nauwelijks gegevens voorhanden; er worden geen gegevens bijgehouden of er wordt domweg te weinig geconsumeerd om onderzoek de moeite waard te maken. Met 1,2 miljard vormen Chinezen verreweg de grootste consumentenmarkt ter wereld. Tijdens een bijeenkomst die de International Hotel & Restaurant Association vorige maand in Hong Kong organiseerde, had ik de gelegenheid om van de hotelondernemers en toeleverende sectoren uit de regio te horen hoe deze markt zich aan het ontwikkelen is. De cijfers duizelen je. China telt een groot aantal miljonairs; schattingen lopen uiteen van honderdduizend tot enkele miljoenen. Langzaam maar zeker ontwikkelt zich in China een kapitaalkrachtige bevolkingsgroep. Procentueel stelt het allemaal niets voor, maar de absolute cijfers zijn indrukwekkend.

Iedereen verwacht dat China zijn grenzen in het komende decennium zal openen. Wanneer het precies zal gebeuren durft niemand te voorspellen, maar dat het gaat gebeuren is zeker. En als die grenzen opengaan zullen de Chinezen gaan reizen, maar hoe? De verwachting is dat de Chinezen in eerste instantie in de regio zullen gaan reizen, zoals nu al mondjesmaat gebeurt. Hong Kong, Macau en andere semi-autonome regio's van de volksrepubliek krijgen de eerste laag. Disney maakt reeds plannen voor een Hong Kong Disneyland.

De Chinese toerist reist vooral in groepsverband. Dit wordt deels ingegeven door de collectivistische Chinese cultuur, maar komt vooral ook door het feit dat individuele uitreisvisa voor toeristen nauwelijks te krijgen zijn. De verwachting is dat de Chinese toerist eerst Azië zal verkennen, volgens een patroon dat we in het verleden bij de Japanse toerist zagen. Toch wordt

verwacht dat men al snel zal overstappen naar overzees toerisme en dan kan Europa de borst nat maken.

Wat wil de Chinese toerist? Volgens kenners zal vooral budgetaccommodatie in trek zijn; de toeristen zullen hun geld liever besteden aan het kopen van allerlei gebruiksgoederen die in China niet of in beperkte mate te krijgen zijn. Alle grote Europese toeristenattracties zullen een

ongekende toestroom van toeristen tegemoet kunnen zien. Om kaartjes voor de bezichtiging van de Eiffeltoren zal gevochten worden. Het blijft natuurlijk allemaal koffiedik kijken. Toch lijkt het aannemelijk dat de Chinese toerist zijn stempel op de volgende eeuw zal gaan zetten. De macht der getallen maakt het mogelijk dat een speciale markt met Chinese hotels zal ontstaan; Chinees sprekende gidsen (verschillende dialecten) en Chinese restaurants zulen er garen bij spinnen. Wat dat laatste betreft zitten wij in Nederland natuurlijk gebakken.

HM30JAAR HM301999

Overig nieuws