Slechts 19 dollar voor een hotelkamer zonder bed in het luxueuze vijfsterrenresort Rancho Bernardo Inn in het Amerikaanse San Diego! Normale prijs: 219 dollar. Deze opmerkelijke actie werd door de general manager van het hotel per eigentijds twitterbericht wereldkundig gemaakt.
We zijn inmiddels heel wat gewend voor wat betreft de kamerprijzen, maar dit is in meer dan één opzicht een opmerkelijke actie. De stuntaanbieding bestaat uit een 'menu' waarin de prijs voor de kamer steeds lager wordt, naarmate de gast bereid is om 'amenities' op te geven. De standaardprijs is 219 met ontbijt. Zonder ontbijt wordt het 199. Zonder de normaalgesproken inclusief aangeboden minibar wordt het 179. Wie bovendien afziet van airco of verwarming, mag nog eens 20 dollar aftrekken. Zo'n korting geldt ook voor wie zijn kussens opgeeft. We zitten inmiddels op 139 en daar kan nog 30 vanaf voor wie de lakens niet nodig heeft. Het opgeven van verlichting, badlinnen en badkameramenities levert respectievelijk 20, 30 en 20 dollar besparing op, waarna je voor 39 een gestripte, donkere kamer met een onopgemaakt bed overhoudt.
Wie uiteindelijk ook bereid is zijn bed op te geven, komt uit op de prijs van 19. Flauwekul natuurlijk, maar het leverde het hotel een enorme golf wereldwijde publiciteit op, en daar was het ze uiteraard om te doen. Juist dat maakt deze actie in mijn ogen briljant. Het geeft blijk van lef om met deze - met allerlei praktische bezwaren omringde - stunt te komen. Dit is het soort lef dat in deze tijden nodig is.
In Nederland toonde Fletcher hotels al vaker aan ook over een dergelijke bravoure te beschikken; bijvoorbeeld in oktober 2008, met een Kruidvat-actie waarbij voor slechts 9,95 euro per persoon een overnachting (inclusief bed!) kon worden geboekt. De actie liep niet helemaal soepel, maar de Fletcher-hotels zaten wel vol.
Het valt natuurlijk te betwijfelen of het op lange termijn zinvol is om zo te stunten. Voor Rancho Bernardo Inn kan ik dat niet overzien, maar voor Fletcher zal zich dat binnen ons blikveld afspelen. Het bedrijf stuntte dit jaar opnieuw en haalde een tweejarige megadeal met de overheid binnen. De prijs zal daar ongetwijfeld weer een grote rol in hebben gespeeld. Maar ondertussen stoomt deze ondernemende keten stevig door in turbulente tijden. 'Dat houden ze nooit lang vol,' mompelt het establishment. De tijd zal het leren.
HM302009