Column Sander Allegro: Nice to meet you

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 22 juni 2012
Column Sander Allegro: Nice to meet you

Kiezen naast wie je wilt zitten tijdens een lange vlucht, gewoon bij het inchecken. Die service biedt KLM onder de noemer 'social seating'. Het concept is simpel: je boekt de vlucht op de gebruikelijke manier en stelt na boeking je Facebook- of LinkedIn-account open voor het social seating prgramma. Je komt dan op een lijst met andere passagiers die zich als 'social seater' hebben opgegeven. Social seaters kiezen hun buurman of buurvrouw op basis van elkaars profielen. KLM benadrukt dat ze geen ambitie hebben in de richting van een dating service; zij willen gewoon het reizen aangenamer maken.

Ik denk dat het hele social seating een marginaal fenomeen zal blijven, maar de gedachte erachter spreekt mij aan. Het is weer een mooi staaltje van mijn favoriete fenomeen: het samengaan van 'high tech' en 'high touch'. In een tijd van toenemend gebruik van technologie groeit de behoefte aan sociaal contact, en reizen is een perfecte gelegenheid voor sociale contacten.

Hotels gaan ervan uit dat elke gast privacy wil hebben en zo min mogelijk geconfronteerd wil worden met ander gasten. Dat geldt ongetwijfeld voor veel gasten, maar ik geloof ook in een ander paradigma: Mensen ontmoeten graag andere mensen. Hotels zijn bij uitstek de plek voor nieuwe ontmoetingen. En dat hoeven echt geen amoureuze ontmoetingen te zijn. Neem een gemiddeld zakenhotel. Dat zit vol met mensen die een druk programma hebben en vaak alleen op pad zijn. In je eentje in een restaurant eten is voor de meeste mensen weinig aantrekkelijk. Ik kan mij goed voorstellen dat een hotel gasten die dat willen, de gelegenheid geeft elkaar te vinden. Dat kan op basis van nationaliteit of de branche waarin men werkzaam is, maar ook op zoiets als muziekvoorkeur. Gewoon via een intranetvoorziening, al dan niet gekoppeld aan een app.

In plaats van een avond met een roomservice hamburger, alleen op je hotelkamer, kun je nieuwe vrienden maken in het restaurant. Met de zekerheid dat het om geregistreerde hotelgasten gaat, wat belangrijk is voor het veiligheidsgevoel. Met het groeiende succes van sociale media en de groeiende hang naar ontmoeten, ligt hier een grote kans voor de hotelsector. Wie gaat er mee aan de slag?

HM302012

Overig nieuws