Houdt het dan nooit op? Kunnen steeds meer hotels eindelijk weer op volle kracht gaan draaien, zorgt het personeelstekort voor nieuwe problemen. Het personeelstekort komt niet als een verrassing. Het doemde al op als een ijsberg waar omheen varen geen optie meer was.
Reeds voor corona werd de arbeidsmarkt steeds krapper; de pandemie zorgde ervoor dat de hotellerie talloze mensen moest laten gaan om het hoofd boven water te kunnen houden. Een overlevingsstrategie dus en geen vrije keuze. En eenmaal weg, blijkt echt weg. De meeste uitstromers lijken elders emplooi te hebben gevonden, vinden het daar prettig en lijken vooralsnog niet van plan terug te keren naar de hotellerie.
Nu de vraag weer aantrekt, plukken we hier de wrange vruchten van. Want de personeelscrisis – zo mag je het zo langzamerhand echt gaan noemen – is groot en hardnekkig. Het is zowel een cijfermatig probleem – er zijn meer vacatures dan inzetbare werkzoekenden - als een imagoprobleem. Werken in de horeca heeft het imago van een sector waar het ‘leuk, maar hard werken is voor weinig geld’.
Nieuwe generaties lijken het ‘leuk’ onvoldoende op te pikken en daar is dus werk aan de winkel. Maar voor de korte termijn is het ook zaak om het management in de gaten te houden. Zij vormen samen de ruggengraat waar de organisatie op steunt en die mag niet inzakken, laat staan instorten. Maar dat is precies wat er dreigt te gebeuren. De aloude gewoonte voor leidinggevenden in onze sector om ‘mee te draaien op de vloer’ op die momenten dat de operatie dat nodig heeft, zorgt nu voor een ongekend grote druk.
Management en directie staat na ruim anderhalf jaar de-moed-er-in-houden, improviseren, bijspringen en roeien-met-de-riemen-die-je-hebt op instorten. Want ‘even meedraaien’ is allang niet meer ‘even’. Het is dagelijkse praktijk geworden en het einde is nog lang niet in zicht. Het is van belang dat we er voor zorgen dat we de mensen die we nu hebben weten te behouden en dat op een gezonde manier. Investeren in het gezond en gemotiveerd houden van je management zou een topprioriteit moeten zijn. Op die manier kunnen zij datzelfde doen voor hun teams.
Sander Allegro is eigenaar van adviespraktijk Allegro INN ovations en is Chairman bij QL Hotels & Restaurants
Meer Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.