Systeemplafond, gebloemde gordijnen, bordeauxrode stoelen met stoffen bekleding en een messing buffet met rookglas. Jarenlang was dat de typische vormgeving van het Nederlandse hotelrestaurant dat de hele dag dienst deed. Na het ontbijt deed de ruimte dienst als lunchplek, waarna het moeiteloos doorging naar het diner. Tussendoor een vergadering of een receptie? Het kon er allemaal. Hoewel je ze hier en daar nog wel aantreft, zijn de tijden van het karakterloze all purpose-restaurant nu echt over. Natuurlijk is er niets op tegen om een ruimte voor meerdere functies te gebruiken, zolang het maar karakter heeft.
De Nederlandse hotel-F&B is in de 21e eeuw helemaal hip geworden. Van sommige hotels is de F&B bijna beroemder dan het hotel zelf, zoals in het populaire Momo van het Amsterdamse Museumhotel en de loungebar van het College Hotel. Hotelrestaurants van nu zijn “lounges” met bling bling, kunst, donkere kleuren en veel design. Het aloude zwart-wit van de bediening heeft plaatsgemaakt voor eigentijdse outfits. Met de komst van de meer gedurfde en modieuze hotel-F&B lukt eindelijk wat lang voor onmogelijk werd gehouden: niet-hotelgasten vinden hun weg naar binnen en zorgen voor een aardig stukje extra omzet. Hoewel een eigen entree nog steeds een belangrijke troef is in dit proces, want hotels hebben nog steeds een hoge drempel. Ook de F&B-professionals zelf zijn “gegroeid”. Verenigd in de AF&BM wordt actief genetwerkt en geïnnoveerd, allemaal activiteiten die bijdragen aan de status van het vak.
Kijkend naar alle trends verwacht ik dat hotel-F&B eigenlijk alleen maar in belang zal toenemen. Ik verwacht dat hotels de komende jaren “gezelliger” zullen worden en dat het accent steeds meer op “ontmoeten”en “beleven” zal komen te liggen. Restaurants en bars zijn daarvoor bij uitstek geschikt. Dat vraagt natuurlijk wel om een eigentijdse benadering. Waarom zou je maar tot 10.00 uur kunnen ontbijten? Waarom bepaalt de chef wat voor- en hoofdgerecht is? De gast zal steeds meer zelf co-creator worden van zijn eten en drinken en kiest ook zelf wat, wanneer en hoeveel dat is. Meer groente, meer seizoen, meer vis, meer biologisch, meer ambachtelijk en veel local flavour lijken de sleutels tot succes. Wie het goed aanpakt, kan met F&B scoren en de grillige gast aan zich binden. Het wordt steeds leuker…
HM302011