Spa verkopen wordt steeds belangrijker voor hotels. Ik heb het hier niet over revenue gegenereerd met de buitengewoon aantrekkelijke winstmarges die hotelondernemers realiseren met de verkoop van bronwater, maar over de verkoop van ontspannings-, schoonheids- en gezondheidsbehandelingen in hotels. Die markt is namelijk 'booming'. De omzetten rijzen de pan uit en steeds meer hoteliers richten een hoekje van hun bedrijf in met dit type faciliteiten.
Toch zit de echte groei niet in goedbedoelde bubbelbad-met-sauna-kelders, maar in professioneel opgezette behandelcentra. En dan praat je over aardige investeringen. Veel luxe ketens zien daar overigens geen been in. Zo heeft Leading Hotels of the World het initiatief genomen tot de oprichting van Leading Spa’s of the World, die net als het bekende hotelmerk, top-spa’s van een merknaam voorziet. Dat is een zeer sterk groeiende business, vooral in de top van de markt.
Maar Leading is niet de enige. Het Hong Kong Peninsula Hotel investeerde onlangs zo’n vijf miljoen euro in wat het hotel noemt: 'Not just another Spa, but another world.' In een interview met Hotels Magazine benadrukt Peninsula COO Peter Borer het belang van een 'deeply personal experience', en daarbij hoort niet te veel publieke ruimte. Echte ontspanning is priv¨¦, zo is de redenering en dus zijn er individuele 'treatment rooms' gerealiseerd.
De vraag is dan of het kan. Volgens de ISPA, de International Spa Association, bedraagt de RevPAT, de 'revenu per available treatment room' in Noord-Amerika inmiddels 367 US dollar per dag; dat terwijl de gemiddelde kamergrootte niet meer dan twaalf vierkante meter bedraagt. Natuurlijk zijn er hoge personeelskosten aan verbonden, maar toch lijkt het een potentiële 'moneymaker'. Zeker nu steeds meer mannen hun weg naar de spa’s weten te vinden. Zij vormen immers nog steeds het leeuwendeel van de kapitaalkrachtige zakenmarkt.
De Spamarkt drijft mijns inziens op een aantal consumententrends. Het is een combinatie van de toenemende aandacht voor gezondheid en ontspanning in combinatie met de toenemende vraag naar luxe en geïndividualiseerde belevenissen. Trends die zeker ook in de Nederlandse markt zichtbaar zijn. Het is zeker niet voor ieder hotel geschikt en als je er voor kiest, moet je het goed doen. Samenwerking met terzake kundige partners lijkt een goed devies. Wie het goed aanpakt, staat heel wat te wachten. In de VS vind je al hotels die meer verdienen aan hun Spa’s dan aan hun - op zich goed lopende - hotels.
HM302006