“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport met de ronkende titel ‘Into the new millennium’ kwam tot stand onder leiding van de Amerikaanse hotelstrategie-professor Michael Olsen samen met de toenmalig directeur van Hotelschool Den Haag, Ewout Cassee. Als beginnend consultant mocht ik Olsen en Cassee ondersteunen en reisden we de hele wereld over om met de top van de internationale hotellerie te kijken naar de toekomst. Een geweldige kans aan het begin van mijn loopbaan die ik met beide handen aangreep. Het onderzoek bracht ons naar Europa, Azië, Afrika het Midden-Oosten, Midden- en Noord-Amerika en zelfs Australië. Overal was duidelijk dat er veel te gebeuren stond, maar niemand wist nog precies wat dat zou zijn. De snelheid waarmee verandering zich begon aan te dienen was tot dan toe ongekend. De animo om mee te doen aan het ‘actie-onderzoek’ in de vorm van workshops was groot.
In totaal kwamen er vijf hoofdconclusies. (1) De hotelsector zou in sterke mate veranderd worden door technologische innovatie. (2) Met de toegenomen ‘vluchtigheid’ van beschikbaar kapitaal, zou de sector nieuwe eigendomsvormen gaan zien. (3) Veiligheid & Beveiliging zouden steeds belangrijker worden in een wereld met enerzijds globalisering en anderzijds groter wordende tegenstellingen. (4) Er zou een nieuw type hotelmanager nodig zijn, die veel meer dan eerdere generaties, in staat zou moeten zijn om verandermanager te zijn. En ten slotte: (5) Het verlies over de controle van de eigen kamervoorraad; de voorspelling dat ‘derde partijen’ zouden ontstaan die de distributie over zouden nemen. In 1996 was dat voor veel mensen een raadselachtige voorspelling. Hoe kon het immers zijn dat iemand anders dan de hoteleigenaar zelf zou bepalen wie een kamer kreeg? Wie de macht van de OTA’s nu ziet, snapt precies wat Olsen bedoelde. Achteraf gezien was het Olsen rapport uit 1996 - het oprichtingsjaar van Booking.com! - een ongekend accurate voorspelling van de toekomst en was hij ‘vijf keer raak’. Het zou interessant zijn om dit onderzoek te herhalen en opnieuw de blik vooruit te werpen. Wie doet er mee?!"
HM302018