Column: Terrassen(d)

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 9 april 2021
Column: Terrassen(d)

Het kabinet wil de terrassen openen vanaf 21 april. De verwachte derde golf lijkt minder intens dan verwacht. Er heerst opluchting (eindelijk), mensen zijn sceptisch (eerst zien dan geloven) en er is een groep mensen die zich verbaast over de verwachte versoepelingen, terwijl de druk op de ziekenhuizen nog altijd toeneemt.

Horecaondernemers zullen vooral blij zijn, maar ergens ook ongerust. Hoe zorg ik ervoor dat ik de versoepelingen ga benutten? Aan welke voorwaarden moet ik voldoen? Gaan de versoepelingen überhaupt wel door? Krijg ik genoeg personeel bij elkaar en raken mijn leveranciers niet overbelast waardoor ik met lege handen kom te staan? Hoe stel ik mijn kaart samen? Veel vragen... Vragen die in een week tijd beantwoord moeten worden.

Want als de versoepelingen er daadwerkelijk komen, wordt dit op dinsdag 13 april bekendgemaakt tijdens de persconferentie. 21 april is dan heel dichtbij. Hotels met grote (maar ook met kleine) terrassen zullen in een week de hele operatie op moeten schalen. Koks, barmedewerkers en lopers: ze zijn keihard nodig. Mensen staan te popelen om weer op de terrassen te mogen genieten van een ijskoud glas bier. Het wordt druk.

Ik verwacht dat met het openen van de terrassen ook het aantal boekingen zal stijgen. Een hotel zonder F&B is voor leisure gasten niet heel aantrekkelijk. Hotels in aan de kustgebieden en de landelijke hotels zullen profiteren. In-room-dining is verleden tijd. Het optimaal benutten van de alle facetten die een hotel te bieden heeft, het kan weer.

De angst voor opstartproblemen is begrijpelijk. Het zal in veel gevallen dan ook niet volledig soepel verlopen. Te weinig personeel, een onvolledige bierkaart en bepaalde gerechten die al voor zevenen zijn uitverkocht. Het zal gaan gebeuren. Wat ook gaat gebeuren is dat hotelondernemers zich druk maken over hoe de gasten daarop zullen reageren. Die gasten zitten al maanden te wachten op een ontspannen lunch of diner op een zonnig terras, als ze dan niet drie minuten op hun glas weizen kunnen wachten… Er zal begrip zijn als dit gecommuniceerd wordt.

De dagen tussen 13 en 21 april worden bepalend in hoe de operatie succesvol opgeschaald kan worden. De keuze om ‘teveel te willen’ is begrijpelijk. Er moet zoveel mogelijk ingehaald worden. Liggen er al maanden ‘what-if-scenario’s’ op het bureau die de eerste dagen van de heropening van de horeca beschrijven? In de volgende editie van Hospitality Management vertelt Syrco Bakker - tweesterrenchef van restaurant Pure C, onderdeel van het Strandhotel in Cadzand-Bad - dat snel schakelen hier ‘key’ is. Het schakelen is begonnen.

David Bakker is redacteur van het vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws