Column: Voor alles een laatste keer

Auteur: David Bakker
Columns David Bakker 22 juni 2023
Column: Voor alles een laatste keer

Halverwege juni 2021 valt de derde editie van Hospitality Management van dat jaar bij iedere hotelier op de deurmat. Nederland zit in die periode tussen twee lockdowns in. Iedereen weet wat het CTB is, het vaccinatieproces verloopt stroperig en de eerste ‘corona-wappies’ roeren zich in het maatschappelijk debat, terwijl tegelijkertijd vanwege de reisbeperkingen de Nederlandse hotellerie op volle toeren draait. Gillian Tans, jarenlang CEO van Booking.com, siert de cover van de zomereditie van het vakblad voor de hotellerie.  Het bedrijf maakt in die periode bekend dat het de 65 miljoen euro ontvangen NOW-steun terugbetaalt aan de Nederlandse staat. Het was, met gevoel voor understatement, een wat roerige periode voor iedereen die in de hospitality branche werkt.

De oplettende lezer zag in de juni-editie van dit blad een nieuw gezicht boven het voorwoord staan. Het was mijn eerste voorwoord als hoofdredacteur van Hospitality Management. ‘Voor alles een eerste keer’, was de eerste zin. En waar voor alles een eerste keer is, is ook voor alles een laatste keer. Dit voorwoord is mijn laatste als hoofdredacteur van dit prachtige vakblad. En daar hoort toch altijd een stukje weemoed bij. Roberto Payer mee mogen maken als gasthoofdredacteur, Pieter Elbers interviewen, de grote hotelmanagers in Marseille mogen spreken… Het is een klein overzicht van de hoogtepunten van de afgelopen jaren.

Hetgeen het meest bijblijft is de oprechte gastvrijheid tijdens de vele bezoeken aan de Nederlandse hoteliers. "Blijf je lunchen?" "Wil je een flesje water mee voor de terugreis?" "Ik zal even een uitrijkaart voor je regelen, momentje..." In de vanzelfsprekendheid van die oprechte gastvrijheid zit de kracht. Het zorgt ervoor dat mensen willen terugkeren. Want hoe lekker het bed ook ligt of hoe goed de cuisson van de tournedos ook is, de mensen maken goede producten tot excellente producten. Dat zal nooit veranderen.

Wat ook niet zal veranderen, is de visie en de missie van dit mooie vakblad: hotelondernemers helpen ondernemen. In elke keus is dat de achterliggende gedachte. En dat zijn veel keuzes. Rubrieken, onderwerpen, columns, achtergronden, de volgorde en ‘cadans’ van het blad, wie te interviewen en welke onderwerpen te bespreken… Het zijn keuzes die aan de achterkant worden gemaakt en waar u als lezer weinig van merkt. Zie het als onze guest journey, die zo vlekkeloos mogelijk moet verlopen. Bladen maken is prachtig en ik heb dat jarenlang in een van de mooiste branches mogen doen. Het gaat u goed!

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws