Columns Hans van Spronsen: Hotel à la Carte

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 11 april 2004
Columns Hans van Spronsen: Hotel à la Carte

Hoeveel tijd, geld en energie stoppen we nu echt in onze marketing? Als je in zijn algemeenheid kijkt naar hoe bedrijven omgaan met marketing, dan zou je je kunnen gaan afvragen of deze wetenschap nou wel zo veel waarde heeft. In de meeste gevallen is marketing niet veel meer dan een mooie naam voor de promotie/verkoop van het bedrijf, terwijl juist nu de behoefte aan nieuwe ideeën groter is dan ooit. (Om de vaak wat tegenvallende resultaten te verbeteren.) Natuurlijk zijn er spraakmakende uitzonderingen. Een veel gelauwerd marketingconcept is de Senseo, maar ook Cup-a-Soup is een prachtig staaltje. En wat te denken van Easyjet of Amazone.com? Allemaal voorbeelden van bedrijven die verder zijn gegaan dan alleen het verzinnen van een nieuwe promotie- of reclamecampagne.

‘Formule 1’ is in de hotelsector een duidelijk voorbeeld van een door marketing gestuurde ontwikkeling. Hierdoor ontstond een totaal ander businessmodel. Service, van oudsher een basiscomponent, werd uit de formule gehaald en het product (‘een plaats waar men kan slapen’) werd de kernwaarde. Zonder verder enige luxe of toevoegingen. Op deze wijze werd ingespeeld op de primaire behoefte naar veel hotelkamers. En door het weglaten van tal van service-aspecten heeft men ook nieuwe doelgroepen aangesproken.

Eenzelfde ontwikkeling is te zien bij Citadins, een opkomende franse formule die inspeelt op de slaapbehoefte in grote steden. De gasten die gebruik maken van deze formule willen wel een standaard voorzieningenniveau, doch geen hotelservice. Opnieuw een staaltje van terug naar de primaire vraag.

Misschien moeten we gewoon eens wat meer tijd gaan besteden aan het analyseren van de behoefte van gasten. Misschien blijkt dat er een veel grotere markt is voor de logiessector, indien we het product meer aanpassen aan de behoefte van de markt. Nu al wordt er per periode in het jaar gebruik gemaakt van verschillende prijsstellingen. Waarom dit principe niet toepassen bij het aanbieden van het product? Dus niet meer een drie- of viersterrenhotel, maar een hotel met tien éénsterkamers, tien tweesterrenkamers en twintig driesterrenkamers. Een serie goedkoop gebouwde kamers met de minimale voorzieningen en - binnen hetzelfde complex - een in luxeniveau oplopende productdifferentiatie. Mogelijk zal hierdoor de vraag binnen de hotellerie verder toenemen.

We zien immers ook dat, doordat de vliegtarieven de afgelopen jaren enorm gedaald zijn, er nieuwe doelgroepen aantreden. Daarnaast zien we dat bestaande doelgroepen wat sneller geneigd zijn om een extra trip te maken. Wie wil zichzelf in deze tijd van ‘verwen jezelf, want je hebt het verdiend’ een tripje naar Barcelona ontzeggen, als je er voor 100 euro met zijn tweeën al naartoe kan vliegen. Laten wij leren van andere branches en er ons voordeel mee doen.

HM302004

Overig nieuws