Hotelkamers die getransformeerd worden naar ‘private offices’. Het gebeurt echt en de noodzaak is er, zeker in hotels die ingericht zijn voor de zakelijke gast. Die blijft namelijk weg en de verwachting is, dat deze gast nog wel een tijdje wegblijft. “En wat doe je dan? Wachten tot Covid overwaait of iets ondernemen?” Aan het woord is Alexander Kluit, Managing Director Apollo & Leonardo Hotels Nederland en België.
Kluit zit niet bij de pakken neer en bewandelt nieuwe wegen: “Het Leonardo Royal Hotel in Amsterdam opende net voordat de coronapandemie ons bereikte. Dit hotel met 490 kamers, een typisch congreshotel met ook een grote ballroom, stond direct leeg. Het is dan ook geen boutique hotelletje dat je samen met je partner bezoekt in je vrije tijd, dus we hebben besloten drie verdiepingen te transformeren naar kantoorruimten. We kunnen niet anders, want ‘corporates’ mogen niet reizen, terwijl vrijwel alle grote bedrijven nu al hebben aangegeven de kantoren zeker tot het einde van dit jaar gesloten te houden.”
Kantoor met douche
En dat laatste biedt kansen. De zakelijke hotelmarkt blijft voorlopig nog stevig in het slot zitten, terwijl er voldoende mensen zijn die de thuisomgeving willen of moeten ontvluchten om productief te kunnen werken. Kluit houdt evenwel vertrouwen in de toekomst van de zakelijke markt, maar blijft realistisch. “Niet iedereen heeft de luxe van een fijne werkkamer in huis en sommigen worden behoorlijk onrustig van de kinderen die in de gordijnen hangen. Wij verwachten dat de corporate meetings pas over een paar jaar weer op het oude niveau zijn, afhankelijk van het vertrouwen bij de mensen om te gaan reizen en de voortgang met vaccinaties en dergelijke. Daarom hebben we de handen ineengeslagen met IWG, de grootste speler wereldwijd op het vlak van flexibele kantoorruimten. Wij hebben kleine werkplekken in de aanbieding, met heel veel mooie faciliteiten daaromheen, en zij hebben een reserveringsplatform voor die markt. Samen vonden we dat dit het moment was om zoiets in de markt te zetten; zeker in het geval van dit specifieke hotel. Het hotel is niet alleen splinternieuw, maar heeft ook een goede bereikbaarheid met een station voor de deur en een ruime parkeergarage, terwijl je bij ons ook een fiets kunt pakken om de buurt te verkennen. En waar vind je nu een kantoor met een privé-toilet en een eigen douche? Om maar niet te spreken over alle andere voorzieningen die het hotel biedt.”
Dat klinkt inderdaad aanlokkelijk, want het hotel heeft ruimte genoeg, waardoor de huurders van de kantoorruimte in de gemeenschappelijke ruimte klanten kunnen ontvangen en gebruik kunnen maken van het ruime F&B-aanbod. “Wat we bieden is meer dan een kantoor, maar een hele leuke omgeving. De open haard in de lobby, de gym… Allemaal leuke extra’s. Daarnaast zijn wij als hotel gewend om mensen in de watten te leggen, dus het laten bezorgen van je favoriete krant op de kamer, een croissantje en een cappuccino bij de start van je dag en allerlei facilitaire diensten die onze front office voor je kan verzorgen zijn een bonus ten opzichte van reguliere kantoren. Ons team is namelijk gastgericht, waardoor de huurders van de kantoorruimten worden ontlast.”
En het prijsniveau, is dat dan niet hoger dan de klanten gewend zijn? Nee”, lacht Kluit. “Het mag duidelijk zijn dat een hotelkamer ons meer oplevert, maar wij koppelen daar zaken aan vast die voor ons de moeite waard zijn, zoals F&B. We maken van de klant een gast, wat in de kantoormarkt ongebruikelijk is.”
Nu zijn we natuurlijk benieuwd naar de doelgroepen die Kluit verwacht te ontvangen. “Ik vaar hierbij op de kennis van Regus, wat onderdeel van IWG is. Met name kleine zelfstandigen hebben tijdelijke werkruimte nodig, maar ook corporates behoren tot de doelgroep. Die hebben de kantoren tot nader order gesloten, maar nemen wel twintig kamers bij ons af voor de mensen die niet thuis kunnen of willen werken. Ook na Covid verwacht ik dat het thuiswerken blijft; de mensen hebben het ontdekt. Thuiswerk biedt namelijk heel veel voordelen, bijvoorbeeld op het vlak van huisvestingskosten, filedruk en het milieu. Alhoewel er ook mensen zijn die staan te popelen om weer naar kantoor te mogen, in ieder geval voor een deel van de tijd.”
Gelukkig is het ‘ombouwen’ van hotelkamers naar kantoorruimtes niet heel ingewikkeld of prijzig: “De ombouw is inderdaad relatief eenvoudig. Het bed gaat eruit en er komt een goed bureau in. In ons moderne hotel zit je altijd in een mooie ruimte met een goede airco en veel daglicht. De verlichting is ook in orde en je zit op een perfecte bureaustoel die uiteraard in hoogte verstelbaar is. Je wilt de mensen absoluut niet het gevoel geven dat ze in een hotelkamer zitten te werken, dus dat moet allemaal perfect in orde zijn, anders ‘matcht’ het niet met de eisen en verwachtingen.”
Traditionele congressen keren nog niet snel terug
Het hotel heeft niet alleen maar hotelkamers, maar ook vergaderruimtes en de ballroom. “Natuurlijk, die worden nu ook niet gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, en dat blijft helaas ook nog wel even zo. Zo lang er geen vertrouwen is met betrekking tot de veiligheid bij samenkomsten van grote groepen mensen, zijn we afhankelijk van een alternatieve invulling. Desalniettemin denk ik dat mensen elkaar willen blijven zien, dus dat het een kwestie van tijd is voordat we weer terug zijn naar de oude situatie. De ballroom hebben we nu kunnen verhuren aan de universiteit, die de ruimte gebruikt voor tentamens. Congressen zie ik de komende periode niet terugkeren in de oude vorm, dus we hebben stevig ingezet op het ombouwen van de kleinere vergaderruimtes naar studio’s, die we kunnen gebruiken voor ‘hybrid meetings’. Dat kan ook een blijvend iets zijn, waarbij we in het hotel tien tot twintig mensen aanwezig hebben die tot de sprekers en organisatie behoren en via online kanalen duizenden mensen wereldwijd bereiken. De studio’s zijn ideaal, want bij het vergaderen vanuit huis gaat op technisch gebied veel mis en vanuit de studio’s kunnen we kleine boardroom-achtige settings heel goed faciliteren en hebben we alle apparatuur in huis. Voor grotere congressen gaan we de samenwerking aan met professionele partners, want de kwaliteit van licht en geluid, maar ook de beveiliging van de data en verbinding, moeten daarbij helemaal in orde zijn. De groei in de aanvragen van corporates is behoorlijk, want er zijn veel partijen die bijeenkomsten moeten organiseren, bijvoorbeeld verenigingen met leden of financiële instellingen.”
De grote fysieke bijeenkomsten komen misschien pas over een paar jaar terug, denkt Kluit. “Ik ben geregeld in overleg met andere partijen. Vrijwel iedereen verwacht dat pas na of in 2024 alles weer op gang komt, maar dan kan het ook snel gaan. Daarnaast zijn de mensen kritischer over de ruimtes die worden aangeboden, ook omdat men zich daar bewuster van is vanwege Covid. Ventilatie en de indeling van ruimte moeten goed zijn, maar er is ook een groter besef over de noodzaak van het bezoek aan een dergelijk event. Mensen vragen zich af of ze naar een congres moeten of willen. Voor de mensen die niet moeten, en er online bij willen zijn, moeten we faciliteiten hebben om dat mogelijk te maken. Dat blijft denk ik ook bestaan en zal zich alleen maar verder ontwikkelen. Anderzijds willen mensen elkaar blijven ontmoeten, dus dat biedt kansen op termijn. Kortom, er verandert veel - en er is nog veel onzeker - waarbij ik denk dat de kleine bijeenkomsten als eerste terugkeren in de zakelijke markt. Op kortere termijn zal leisure als eerste een opleving laten zien en moeten we nog een tijdje wachten totdat beurzen en congressen weer ‘normaal’ zijn.”
Hotels openen de deuren voor ‘thuiswerkers’
De samenwerking van Leonardo Hotels met een vergaderpartner is niet uniek. Wanneer we het platform voordethuiswerkers.nl bekijken, dan zien we dat er op landelijk niveau veel hotels een kamer boekbaar hebben tijdens kantooruren. De prijs? Grofweg tussen de vijfentwintig en zestig euro.
The College Hotel Amsterdam biedt eveneens hotelkamers als werkruimte aan. Hier betaalt men vijfendertig euro voor (inclusief onbeperkt Nespresso koffie en Newby thee op de kamer). Een tweede persoon op de kamer kost vijftien euro extra. Lunch is optioneel bij te boeken bij het restaurant. In het Lloyd Hotel in Amsterdam betaalt men vijftig euro voor het gebruik van een hotelkamers als kantoor, een tweede persoon betaalt dertig euro. Dit hotel gebruikt de MEOW app om reserveringen aan te nemen. MEOW staat voor ‘My Extraordinary Workspace’.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.