Vergaderruimtes, een auditorium of feestzalen zijn voor veel hotels van grote toegevoegde waarde. Zorgeloze werking van de audiovisuele apparatuur is altijd de wens, maar voor veel hotels nog geen realiteit. Jesse Terpstra en Arjen Brokking van TSR AV ontwikkelen nieuwe standaarden en vallen op door hun aanpak. “Onze AV-oplossingen verbeteren niet alleen de costumer experience, maar dragen ook bij aan een hogere bezetting.”
Stel, je hebt als hotel alles op orde. Een prima locatie, mooie kamers, onderscheidende F&B en voldoende parkeerplaatsen. Maar in de vergaderruimtes staan verouderde projectieschermen met vijf verschillende aansluitingen. Een gemiste kans, vindt Jesse Terpstra, Commercial Lead bij TSR AV. “Stel je voor dat een bedrijf die vergaderzaal gebruikt voor hun pitch aan een nieuwe klant. Dan komt het klunzig over als de techniek niet het verhaal ondersteunt.”
Arjen Brokking, Director Strategy & Business development, vult aan: “Bezoekers verwachten het gebruiksgemak en de kwaliteit die past bij deze tijd. Als de vergaderfaciliteiten achterhaald zijn, gaat de klant de volgende keer naar een locatie waar het wel goed geregeld is.”
Hotels ontzorgen
TSR AV is een betrokken en vertrouwde partner bij de realisatie van nieuwe hotels en voor hotels die hun audiovisuele omgeving willen upgraden. Het bedrijf wil de klant eerst goed leren kennen, om een oplossing te kunnen adviseren die bijdraagt aan de doelstellingen. Bij diverse hotelketens in Nederland en daarbuiten neemt TSR AV op dit moment verouderde systemen op de schop. “Deze ketens willen de gebruikerservaring voor de klant verbeteren, maar ook de integratie in hun organisatie,” vertelt Jesse. “Hiervoor ontwikkelen wij de AV-standaard die bij de hen past. Wij maken de technische tekeningen en installeren alles op locatie. Daarnaast sturen wij de e-installateur en de IT-leverancier van het hotel aan. Wij zijn het aanspreekpunt, waarmee we het hotel volledig ontzorgen.”
De combinatie van internationaal toepasbare standaarden en ontzorgd worden is een must voor ketens die willen uitbreiden, weet Arjen. “Voor onze partner The Social Hub was dat de reden om voor ons te kiezen. The Social Hub, voorheen The Student Hotel, maakt een ongekende internationale groei door. Zij lopen voorop met innovaties en stellen nieuwe normen voor meeting- en eventfaciliteiten. Onze AV-standaard wordt nu wereldwijd geïmplementeerd en door ons op afstand onderhouden. Dat maakt de gehele AV-inrichting veel overzichtelijker.” Jesse vult aan: “Een standaard is ook commercieel interessant. Daardoor kun je gemakkelijker grote, internationale partijen aan het hotel binden. Het is voor een gast belangrijk om in Maastricht dezelfde AV ervaring te hebben als in Berlijn.”
Zelfredzaam met AV
Voor hotels die hun audiovisuele installatie willen vernieuwen, is het de vraag hoe ver ze willen gaan. Moet de vaste installatie in alle mogelijke behoeften van de gast voorzien? Of volstaat een installatie die bij specifieke evenementen kan worden uitgebreid? “Wij proberen in 99 procent van de behoeften te voorzien,” zegt Jesse. “Als een hotel maar heel af en toe een groot congres heeft, dan loont het niet om een uitgebreide lichtinstallatie en verschillende camera’s te hebben. Zo’n hotel heeft waarschijnlijk genoeg aan een goed projectie- en geluidssysteem. We adviseren hotels ook over het optimale gebruik van de ruimtes, van boardroom tot congreszaal. Als je de voorzieningen per ruimte slim afstemt op de evenementen die je verwacht, kun je al je doelgroepen bedienen en ga je efficiënt om met de investering. Is er een keer extra ondersteuning nodig, dan springen wij met onze verhuurafdeling bij.”
Daarmee levert TSR AV geen ‘AV as a service’, waarbij de klant afhankelijk blijft van externe technici, maar een permanente oplossing, waarmee hotels het hele jaar door uit de voeten kunnen. “Natuurlijk zijn we bereikbaar voor vragen, trainingen en upgrades, maar in principe is onze partner zelfredzaam. Preventief onderhoud om de levensduur van de techniek te waarborgen is maar één keer per jaar nodig.” Arjen geeft een belangrijke aanvulling. “Ik hoor vaak terug van hotels dat de storingsgevoeligheid drastisch omlaag gaat als wij een systeem hebben geïnstalleerd. Daardoor heeft de technische dienst er veel minder werk aan en verbetert de return on investment.”
AV verbindt publieke ruimtes
TSR AV denkt mee over de audiovisuele aanpak in alle publieke ruimtes. Jesse: “Daarmee kun je de customer journey versterken. Dat begint al in de lobby, met passende achtergrondmuziek. Deze achtergrondmuziek kun je voortzetten in andere publieke ruimtes, zoals werkplekken, het restaurant en de gym. Onderweg door het hotel zien gasten verschillende schermen, bijvoorbeeld met een agenda, het menu van die avond en wat er te doen is. Alles werkt probleemloos en wordt beheerd in één digitale omgeving. Zo vormt de AV geen losstaande discipline, maar een verbindende factor.”