Maandag 9 september kwamen in Hotel Babylon onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders op initiatief van Koninklijke Horeca Nederland bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens onderzoekers gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht en zal het negatieve effecten meebrengen voor zowel logiesverstrekkers als aanverwante sectoren.
Consumenten gaan andere keuzes maken en hun reis- en vakantiegedrag aanpassen. Hoteliers maken zich grote zorgen over de concurrentie met omringende landen en de aantrekkelijkheid van Nederland als bestemming voor een recreatief verblijf, maar ook voor beurzen en congressen. Sectorbreed roepen logiesverstrekkers het kabinet op dit plan te laten varen
Stef Driessen (ABN AMRO): “Kabinet maakt grote denkfout”
Tijdens de bijeenkomst lichtte sectoreconoom Stef Driessen de vorige week door ABN AMRO gepubliceerde cijfers toe. Hij benadrukte dat het kabinet een ernstige fout maakt door te rekenen op 910 miljoen euro extra belastinginkomsten als gevolg van de btw-verhoging. Volgens Driessen is dit bedrag veel te optimistisch en blijft het waarschijnlijk steken op 285 miljoen euro. De maatregel bedreigt daardoor niet alleen de toekomst van hotels en overige logiesverstrekkers, maar ook die van veel andere bedrijven die afhankelijk zijn van toerisme. De kettingreactie die deze maatregel veroorzaakt, zal dus een veel bredere impact hebben op de Nederlandse economie dan het kabinet verwacht.
Joost Sneller (D66): “Het is belangrijk dat de echte financiële gevolgen van de btw-plannen snel boven tafel komen. Ik heb daar al Kamervragen over gesteld en zal dit aan de orde blijven stellen. Want als dat inzicht er komt, verwacht ik dat dit binnen de coalitie tot een ander gesprek gaat leiden.”
Hardste klappen voor grensregio’s
Tijdens de bijeenkomst spraken de hoteliers hun grote zorgen uit over de impact van de verhoging. De kwetsbare marges staan al onder druk en ondernemers kunnen niet alle kosten doorberekenen aan hun gasten. Verhoging van het btw-tarief op logies gaat voor sommige ondernemers de druppel zijn die de emmer doet overlopen en leiden tot bedrijfsbeëindigingen, faillissementen en verminderde werkgelegenheid. Vooral voor hotels in de grensregio’s, waar veel toeristen zullen kiezen voor goedkopere alternatieven in buurlanden zoals België en Duitsland, waar de btw op logies aanzienlijk lager is. Dit zet de concurrentiepositie van Nederlandse hotels verder onder druk.
Henk Vermeer (BBB): “Als coalitiepartij moet je per definitie compromissen sluiten en keuzes maken, soms ook minder populaire keuzes. De BBB heeft zijn handtekening onder het hoofdlijnenakkoord gezet en is goed voor die handtekening. Maar mocht blijken dat de voorgenomen maatregel verkeerd uitpakt, dan zijn wij als BBB ook van mening dat je een besluit moet kunnen heroverwegen.”
Btw-verhoging leidt tot groeiende kansenongelijkheid
Naast de directe gevolgen voor de sector, gaat de btw-verhoging ook grote impact hebben op consumenten, met name op mensen met een kleinere portemonnee. Deze groep, die al beperkt is in hun financiële ruimte, gaat de prijsstijgingen het hardst voelen. Zij kunnen nu nog kiezen voor een hostel of budgetaccommodatie, maar met deze verhoging zal op vakantie gaan heel lastig worden. Zo dreigt de kloof tussen arm en rijk nog groter te worden, met alle maatschappelijke gevolgen van dien.
Sophie van den Nieuwenhuijsen: "Consumenten zijn zich bewust van stijgende prijzen"
Sophie van den Nieuwenhuijsen, student MBA aan Hotelschool The Hague, presenteerde tijdens de bijeenkomst voorlopige onderzoeksresultaten onder consumenten. Hieruit blijkt dat veel consumenten al rekening houden met stijgende prijzen voor overnachtingen en hierdoor hun reisgedrag aanpassen. Van den Nieuwenhuijsen waarschuwde dat dit, gecombineerd met de stijgende toeristenbelasting in steden zoals Amsterdam, voor veel toeristen een reden kan zijn om Nederland te vermijden als vakantiebestemming.
Overheid moet terug naar de tekentafel
De conclusie van de bijeenkomst was duidelijk. KHN-voorzitter Marijke Vuik: “Het kabinet moet terug naar de tekentafel. Als de voorgenomen maatregel meer schade aanricht dan het aan inkomsten oplevert, wat zijn we dan aan het doen? Wat ons betreft geldt dat niet alleen voor de voorgenomen btw-verhoging op logies, maar ook die op culturele goederen en diensten. Daarom roept KHN het kabinet op; zie af van btw-plannen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.”
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.