Net als andere MKB-ers hebben hotels massaal belastingschulden opgebouwd in de coronaperiode. Er is gretig gebruik gemaakt van de uitstelregeling van de Belastingdienst. En feitelijk komt het erop neer dat het MKB twee jaar lang nauwelijks belasting heeft betaald, waaronder hotels. Dat was logisch want de middelen waren nodig om het hoofd boven water te houden. Het MKB heeft daardoor in totaal ongeveer 20 miljard uuro aan belastingschulden. Dat is vooral loonheffing en deels BTW. De vraag is nu: hoe loopt dit af?
De Belastingdienst gaat het bedrag niet geheel afboeken. Dat heeft de Minister al laten weten. De Belastingdienst heeft een terugbetalingsregeling van vijf jaar, die start vanaf oktober 2022. Dat is een ruimharige regeling maar die zal niet voor iedereen ruim genoeg zijn. Al snel gaat het om duizenden Euro’s extra aflossen per maand en dat moet allemaal uit de kasstroom komen. Bijvoorbeeld, omdat er ook NOW terugbetaald moet worden, of omdat er andere achterstanden zijn opgebouwd.
Welke oplossingen zijn er als dit niet betaald kan worden? Dat zijn er in de kern twee:
1. De hotelier kan een ‘kwijtscheldingsverzoek’ doen aan de Belastingdienst
2. De hotelier kan een WHOA-akkoord teweegbrengen.
Dat werkt alsvolgt.
Kwijtscheldingsverzoek
Via een speciaal formulier bij de Belastingdienst kan de hotelier een verzoek tot kwijtschelding doen. In feite doet de hotelier dan een voorstel tot afkoop van de totale schuld tegen betaling van een deel. Daarvoor gelden belangrijke regels en beperkingen die staan opgenomen in (voornamelijk) de Leidraad Invordering 2008. De Belastingdienst kijkt dan bijvoorbeeld naar de levensvatbaarheid van het bedrijf. Alleen levensvatbare hotels kunnen een kwijtschelding krijgen. Ook kijkt de Belastingdienst of inmiddels lopende verplichtingen worden bijgehouden en wat de dienst zou ontvangen bij faillissement. Het saneringsvoorstel moet altijd een beter perspectief bieden dan dat. Belangrijk is ook dat de Belastingdienst wil dat in principe aan alle crediteuren een voorstel wordt gedaan en niet alleen aan de Belastingdienst. De Belastingdienst wil dan normaal gesproken ook het dubbele percentage ontvangen ten opzichte van andere crediteuren (dus 20% als andere schuldeisers 10% krijgen). Er zijn meer regels, die goed moeten worden bekeken.
Tijdelijke maatregelen
De Belastingdienst heeft enkele tijdelijke maatregelen ingesteld om sanering te vergemakkelijken. Als tijdelijke maatregel heeft de dienst aangekondigd vanaf 1 augustus 2022 bij een saneringsvoorstel met hetzelfde percentage akkoord gaat als overige crediteuren in plaats van het dubbele percentage. Oftewel, 50% korting. Maar dat is niet alles. Ook heeft de Belastingdienst laten weten het verzoek voor nu zeer welwillend te bekijken en zelfs de stelregel te hanteren: ‘bij twijfel toekennen’. Dat is een zeer toeschietelijke benadering die uitnodigt om hier gebruik van te maken. Alles om het MKB te helpen. En dat is goed.
WHOA-akkoord
Het kan lastig zijn om aan alle voorwaarden te voldoen of om alle overige crediteuren die de hotelier ook moet betrekken bij een sanering, over de streep te trekken. Voor die situatie is een akkoord uit de Wet Homologatie Onderhands akkoord (WHOA) een goede optie. Volgens deze tamelijk nieuwe regeling, kan een saneringsvoorstel worden aangeboden aan verschillende crediteuren. Denk aan de Belastingdienst maar ook UWV, gemeentelijke belastingen, huurschulden, etc. De regeling maakt het mogelijk om het akkoord op te leggen aan crediteuren die het voorstel afwijzen (dwangakkoord). De rechtbank moet daar dan een uitspraak over doen. In de praktijk blijkt deze route zeer effectief. De procedure is bovendien snel (afronding binnen een paar maanden). De wet stelt wel allerlei procedure eisen, die moeten worden gevolgd. Meer informatie over de WHOA vindt u via deze link.
Hotel in WHOA?
Of het WHOA traject voor u een oplossing biedt, vergt een goede beoordeling. Er zijn verschillende initiatieven in omloop die de procedure proberen te standaardiseren en er zijn inmiddels veel aanbieders via internet, maar pas op, het is maatwerk. Rechtbanken zijn streng en het is geen ‘schuldenwasmachine’. Om een indruk te krijgen of uw bedrijf geschikt zou zijn voor zo’n proces, kijk dan naar de volgende vragen:
- Kunt u lopende kosten nog een tijdje betalen?
- Gaat het hotel failliet als er binnen afzienbare tijd geen schuldverlichting plaatsvindt?
- Is uw hotel levensvatbaar?
- Hebt u goed zicht op wie de schuldeisers zijn of zij zekerheden hebben?
- Is er een bedrag beschikbaar om crediteuren een bedrag te bieden dat hoger is dan zij bij faillissement zouden krijgen?
Is het antwoord op deze vragen ‘ja’ dan zou het voor u kunnen lonen om naar dit traject te kijken. Aan de hand van beperkte informatie kan een specialist vaak snel zien of het voor u een optie zou kunnen zijn. Het traject zelf is ingewikkelder, dat vraagt om goed advies. Let wel, bij de Belastingdienst ligt er nu een unieke kans. Wacht in elk geval niet te lang. Straks is de ‘uitverkoop’ weer voorbij.
Over de auteur
Heeft u vragen? Aarzel niet om contact op te nemen met Derk van Geel (derk.vangeel@actlegal-fort.com), partner Insolventierecht & Herstructurering bij act Fort Advocaten.