Hotelketen uitgelicht: a&o Hostels

Auteur: David Bakker
Hotelketen uitgelicht: a&o Hostels

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere en onbekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze editie het Duitse a&o hostels

a&o Hotels and Hostels GmbH is een keten van hostels die gevestigd is in Berlijn en die zich richt op jonge reizigers en rugzaktoeristen, met een aanbod van goedkope gedeelde groepsruimtes en hotelkamers voor twee. In 2015 opende a&o het eerste hostel in Nederland in Amsterdam Zuidoost. Op 1 mei 2022 opende a&o Rotterdam City,

De hostels zijn doorgaans centraal gelegen, in de nabijheid van treinstations. a&o heeft 35 dochterondernemingen in zes landen, waardoor het de grootste private hostelketen in Europa is. In 2018 noteerde de groep 5 miljoen overnachtingen en realiseerde het een omzet van 152 miljoen euro.

Oprichter Olivier Winter speelde in de late jaren ‘90 met het idee om een hostel te openen na verschillende keren op rondreis door Europa te zijn getrokken. Er waren toen nog maar weinig hostels in de stedelijke gebieden in Duitsland; de meeste waren gelegen in buitenwijken of op het platteland en werden uitgebaat door de Duitse jeugdherbergorganisatie (DJH). Deze waren echter niet toegankelijk voor buitenlandse reizigers, omdat alleen leden van de organisatie er konden verblijven.

In het jaar 2000 openden Winter en zijn huisbaas Michael Kluge de allereerste a&o Hostel in Berlijn-Friedrichshain met 164 bedden. Na een jaar verdubbelden ze het aantal bedden, en in 2002 en 2004 openden ze twee nieuwe jeugdherbergen in Berlijn. In 2005 opende het bedrijf zijn eerste locaties buiten Berlijn, namelijk in Praag, Hamburg en München. Sindsdien richtte het bedrijf jaarlijks verschillende dochterbedrijven op, waarvan de meeste in Duitsland, maar ook in andere buurlanden.

In 2009 haalde het bedrijf de krantenkoppen door een bijna vijf jaar durende rechtszaak te winnen tegen DJH, de Duitse jeugdherbergorganisatie. In 2005 beschuldigde DJH a&o ervan illegaal het woord ‘Jugendherberge’, het Duitse equivalent van jeugdherberg, te gebruiken aangezien de DJH de term als handelsmerk registreerde in 1998. a&o protesteerde en wilde dat het handelsmerk niet langer beschermd werd aangezien de term ‘Jugendherberge’ simpelweg té gebruikelijk is. In 2009 gaf het Duitse octrooigerecht a&o gelijk en werd er beslist dat ‘Jugendherberge’ uit het merkenregister geschrapt moest worden. In 2017 kwamen het merendeel van de aandelen van het bedrijf in handen van de investeringsmaatschappij TPG Capital.

Sinds a&o werd overgenomen door TPG in 2017, werd a&o versterkt in zijn uitbreidingsplannen. Het bedrijf publiceerde een lijst van 25 steden in Europa, waar er in de nabije toekomst nieuwe hostels zouden worden geopend. Naast zes locaties in de kernmarkten van a&o, namelijk Duitsland en Oostenrijk, bevat de lijst ook steden in Ierland, Schotland, Engeland, Nederland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Hongarije, Polen, Zweden en Zwitserland.

Pandemie

De uitbraak van de pandemie zorgde ervoor dat de groei van het Duitse bedrijf stagneerde. In het jaar 2020, exact twintig jaar nadat het eerste hostel de deuren opende, realiseerde het bedrijf 2,5 miljoen overnachtingen. Een daling van 50 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

CEO en oprichter Oliver Winter liet toen weten het jubileumjaar anders te hadden voorgesteld. “Maar we hebben er het beste van gemaakt en kunnen er echt trots op zijn.” Zo maakten de 200.000 alternatieve overnachtingen door projecten zoals ‘Emergency Beds’, een deel van de corona-gerelateerde omzetdaling goed. ‘Emergency Beds’ was een initiatief waarbij de keten politiemedewerkers, gezondheidsdiensten, werknemers van bouwbedrijven, brandweerlieden en mensen die werken in opvangcentra voor een vast bedrag van 25 euro per nacht liet overnachten. Dit werd geïnitieerd om het bedrijf draaiende te houden, de werkgelegenheid te beschermen en tegelijkertijd een waardevolle dienst te verlenen aan hulpverleners die ver van huis werkten. 

Toekomst

Ondanks de pandemie kijkt Winter positief naar de toekomst. a&o verwacht voor eind 2023 in totaal vijftig locaties verspreid door Europa te hebben. Hij zei daarover: "Covid-19 heeft ons vertraagd maar niet gestopt - we hebben de tijd gebruikt om ons zoekprofiel voor nieuwe overnames verder aan te scherpen." Inmiddels telt a&o 40 hostels in 24 steden in negen landen. De keten blijft groeien, ook tijdens de pandemie: na drie nieuwe openingen in 2020 in Warschau, Kopenhagen en Boedapest, werd afgelopen juli het eerste hostel in Groot-Brittannië, a&o Edinburgh City, geopend. De uitbreidingsplannen van het bedrijf omvatten vestigingen in Athene, Florence, Rome, Barcelona, Lissabon en Londen.

Met een goede 3 miljoen overnachtingen en een omzet van bijna 70 miljoen euro in 2021 slaagde het bedrijf erin om weer in de buurt te komen van de resultaten van voor de pandemie. Het afgelopen jaar heeft de Duitse hostelketen antwoorden gevonden op veranderende behoeften van gasten en nieuwe producten en processen geïntroduceerd. Hierbij ziet a&o digitalisering als basis voor succes. In 2022 wil het budgetconcern het meest succesvolle bedrijfsjaar in de geschiedenis van a&o tot nu toe - 2019 - overtreffen. Dat betekent meer dan 5 miljoen overnachtingen en 165 miljoen euro omzet.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws