In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Deze keer behandelen we Choice Hotels, een franchiser binnen de hotellerie die op nummer vijf van de ranglijst van grootste hotelbedrijven ter wereld staat.
De ranglijst wordt aangevoerd door OYO (10.000 vestigingen), een Indiaas hotelmerk dat in India en omringende landen 8.500 hotels kent, maar ook in Groot-Brittannië voet aan de grond heegft gekregen. Wyndham Worldwide is de nummer twee, met 9.221 vestigingen, gevolgd door Jin Jiang International (7.000 vestigingen). Op plek vier staat Marriott International (6.717 vestigingen), waarna we Choice Hotels tegenkomen, met 6.627 vestigingen. Deze telling stamt uit 2018, en op de website van Choice Hotels lezen we dat de teller nu op ruim 7.000 hotels staat.
De top tien wordt gecompleteerd door Hilton Worldwide, Intercontinental Hotels group, AccorHotels, Best western Hotels en tot slot China Lodging Group, dat pas in 2005 het levenslicht zag en zich vooral richt op jongeren.
Choice Hotels telt 12 merken: Comfort Hotels, Cambria Hotels, Ascend hotel Collection, Quality Inn, Sleep Inn, Clarion, Clarion Pointe, MainStay Suites, Woodspring Suites, Suburban Extended Stay Hotel, Econo Lodge en Rodeway Inn. De ruim 7.000 hotels zijn verdeeld over ruim veertig landen.
De geschiedenis
In 1939 bundelen zeven onafhankelijke hotels in Florida hun krachten om elkaar te kunnen helpen, waarna ze in 1941 officieel de eerste hotelketen van de Verenigde Staten oprichten: Quality Courts United. Het hoofdkantoor werd gevestigd in Daytona Beach, Florida, en de keten was revolutionair in de wijze waarop ze het hotelbedrijf inrichtten. Ze stelden een set van kwaliteitsstandaarden samen en bedachten richtlijnen voor de operationele structuur.
In 1946 telt het samenwerkingsverband vijftig hotels. Het iconische ‘sunburst’ logo markeert ieder hotel en laat de gast zien dat het hotel aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoet. In 1952 zijn er 100 hotels aangesloten, die door het hoofdkantoor worden bijgestaan op het vlak van revenue-vooruitzichten, de keuze voor een locatie voor het bouwen van een hotel en advies over de operationele structuur. Overigens was Quality Courts het eerste hotelbedrijf dat kamerbreed tapijt invoerde, dagelijks het linnen verschoonde, een 24/7 desk service aanbood en telefoons op de kamers plaatste.
De jaren zestig, zeventig en tachtig
In 1961 wordt besloten om de organisatie te herstructureren en om van een non-profit naar een for-profitorganisatie te gaan. Op die manier kan groei en winstgevendheid gewaarborgd worden. In 1963 is de transitie compleet en wordt de naam gewijzigd naar Quality Courts Motels Inc. en worden er voor het eerst aandelen verkocht aan leden en werknemers. In 1968 wordt het hoofdkantoor verplaatst naar Silver Spring, Maryland. In 1969 telt het bedrijf 24.000 kamers, waarmee het samenwerkingsverband van onafhankelijke hoteleigenaren de grootste ter wereld is.
In 1972 wordt de naam gewijzigd naar Quality Inns International om daarmee de internationale aanwezigheid te benadrukken. Het bedrijf breidt verder uit in landen als België, Duitsland, Mexico en Canada. In de vroege jaren tachtig past Quality Inns als eerste hotelbedrijf marktsegmentatie toe, en verdeelt het systeem in drie verschillende merken: Quality Royale, Quality Inn en Comfort Inn. Het eerste Comfort Inn hotel opent in 1981. In 1986 koopt Quality Inn de rechten voor het voeren van het merk Clarion Hotels. In de nieuwe merken Sleep Inn en Comfort Suites worden nieuwe mogelijkheden aangeboden die vooruitstrevend waren binnen de hotellerie. Men kon kiezen voor all-suite hotels, rookvrije kamers en in-room amenities.
De jaren negentig tot heden
In 1990 wordt de naam gewijzigd naar Choice Hotels International, Inc. De Econo Lodge en Rodeway Inn merken worden aan het portfolio toegevoegd. In 1995 wordt ChoiceHotels.com gelanceerd, dit is de eerste website in de hotelmarkt die toegang biedt tot een centraal reserveringssysteem. In 1996 wordt mainStay Suites als merk in het middensegment in het leven geroepen. In 1998 lanceert Choice Hotels haar loyalty rewards programma, Choice Privileges.
In 2003 wordt ChoiceADVANTAGE uitgerold, het eerste cloud-based PMS-systeem binnen de hotelindustrie. In 2005 wordt Cambria Hotels & Suites gelanceerd, een merk dat in het hogere segment opereert. Het aanbod voor extended stay wordt uitgebreid met het tiende merk van het bedrijf, Suburban Extended Stay Hotels. In 2008 wordt Ascend Hotel Collection geïntroduceerd, een wereldwijd portfolio van boetiekhotels en historische onafhankelijke hotels.
In 2013 verhuist het hoofdkantoor naar Rockville, Maryland. In 2017 wordt Patrick Pacious de CEO van Choice Hotels International, waarna in 2018 WoodSpring Suites wordt aangekocht, waarmee het bedrijf drie keer zo groot wordt in de markt van extended stay accommodaties.
In HM Hotelketens vindt u een overzicht van alle (inter)nationale hotelketens, samenwerkingsverbanden en mpo’s. Het boek telt bijna 200 pagina’s. Bezoek shop.uitgeverijps.nl om het boek te bestellen.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.
HM302020