Wat maakt het dat de mens anderen dingen doet dan gisteren, en vandaag andere dingen doet dan morgen? Op die vraag probeert Herman Konings het antwoord te zoeken. Als veranderingspsycholoog is hij verbonden aan de KU Leuven en houdt hij zich dagelijks bezig met het veranderend gedrag van mensen. Tijdens HotelTech zal hij een inspirerende keynote geven over trends op het gebied van hospitality.
Konings: “Tijdens mijn keynote op HotelTech wil ik het belang aangeven om te denken in generaties en niet in demografie. De mens is namelijk meer dan ooit een kind van zijn eigen generatie. Voor de hospitality-branche komt er een grote uitdaging aan, nu de babyboomers steeds vaker vrije tijd krijgen om te reizen. Maar die moeten zij wel op de juiste manier invullen.”
Denkfouten
Volgens Konings maken veel hotels een denkfout, door zich vooral te focussen op babyboomers en niet te kijken naar de millennial. “Wat veel vaker wordt vergeten is dat de relatie tussen de millennials en babyboomers uitstekend is. Ze kunnen goed met elkaar praten en luisteren ook naar elkaar. Als babyboomers tegen hun kinderen zeggen dat ze een weekendje naar Parijs gaan, dan luisteren naar de adviezen die de millennial geeft. De suggesties die zij doen voor een leuke Airbnb, gezellige eettentjes en romantische straatjes worden opgevolgd.”
Vrije generatie
Konings heeft hier wel een verklaring voor. “De babyboomers van nu komen uit een vrije generatie. Zij zijn opgegroeid onder een goede welvaart en kennen geen oorlogen. Ze leefden volgens het mantra ‘seks, drugs en rock ’n roll’ en hebben dit altijd bij zich gehouden. Nu ze ouder worden, willen ze aan dit gevoel vast blijven klampen. Door te luisteren naar de adviezen van hun kinderen, de millennials, kunnen zij dit doen.”
A.I.
Een ander aspect waar Herman Konings het tijdens HotelTech over wil hebben is de robotisering van hospitality. Met name de invloed van Artificial Intelligence mag zeker niet onderschat worden. “A.I. is ook voor de hotellerie zeer belangrijk, het zorgt voor efficiency en tijdwinst. Toch moeten hotels oppassen dat ze hier niet in doorslaan. Een robot is voor de gast een leuke ervaring voor een keer, maar daarna wordt het al snel een computer die precies doet wat de gast verlangt. De mens wil graag met emoties zien. A.I in het hotel kan, maar combineer dit met de menselijke factor.”