“Ik bepaalde dat hotels dezelfde, of een lagere, prijs bij ons moesten aanbieden”

Auteur: robin bruggeman
OTA's Wet- en regelgeving 6 september 2024
“Ik bepaalde dat hotels dezelfde, of een lagere, prijs bij ons moesten aanbieden”

Booking.com kreeg onlangs van de Europese Commissie te horen dat het per 1 juli niet langer rate parity, of pariteitsverplichtingen, mag hanteren in onder meer Nederland. Door deze pariteitsverplichtingen moesten hotels en andere accommodatieverstrekkers op Booking dezelfde, of betere, prijzen en voorwaarden bieden als te vinden waren op de eigen boekingskanalen.

Bas Lemmens was als huisgenoot van Booking-bedenker Geert-Jan Bruinsma nauw betrokken bij de opkomst van het reserveringsplatform en stond aan de wieg van rate parity: “Eigenlijk was ik de eerste stagiair van Booking”, glimlacht hij. “In die tijd hadden we nog geen contracten met hotels, het was allemaal vrijblijvend en op basis van commissie. Ik heb daarom snel een contract gemaakt, waar rate parity in werd opgenomen. Vroeger golden er in de reisindustrie al afspraken dat er een andere prijsstelling werd gehanteerd voor bijvoorbeeld Duitsers dan voor Amerikanen. Maar op internet kunnen boekers gewoon doorklikken, of zij nu op een Duitse of Nederlandse website zitten. Wanneer je doorklikt, zie je een andere prijs.”

“Ik heb daarom bepaald dat hotels dezelfde prijs, of een lagere prijs, bij ons moesten aanbieden als te vinden was op hun eigen boekingskanalen. Want wij doen natuurlijk wel wat voor de hoteliers, wij regelen boekingen. Als mensen ergens een lagere prijs zien dan boeken ze daar, maar in de tussentijd heb ik wel mijn marketinggeld uitgegeven. Dat is de enige reden: om ons businessmodel te laten kloppen.”

“Ik heb dat een keer aan de rechter moeten uitleggen en vroeg hem: ‘Stel dat u een auto heeft en uw broer of uw zus mag hem verkopen. Uw zus mag hem verkopen voor 9.000 euro, maar uw broer moet er 10.000 euro voor vragen. Wie gaat hem dan verkopen?’ De rechter antwoordde: ‘Mijn zus natuurlijk.’ Wij zijn een channel, een kanaal dat gasten regelt. En gasten willen tot de dag van vandaag de beste prijs zien. Anders heeft alles wat wij doen weinig nut, want mensen klikken door naar een andere website als het daar vijf euro goedkoper is.”

Het volledige interview met Bas Lemmens, tegenwoordig President EMEA van HotelPlanner.com, is te vinden in de september-editie van Hospitality Management en hier online te lezen.

Fotografie: Wendy Bos

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws