De Jumeirah Group heeft momenteel 26 luxe hotels en resorts in Europa, het Midden-Oosten en in Azië in het portfolio. Volgens de ambitieuze strategie Mission 2030 van de groep moet dat aantal in de komende zes jaar worden verdubbeld, met als een van de ambities groei in de Verenigde Staten.
In de jaren negentig van de vorige eeuw ontstond de Jumeirah Group vanuit de ambitie van de heersende Al Maktoem-familie om van Dubai een toeristische bestemming te maken. Sjeik Mohammed bin Rasjid Al Maktoem gaf in het begin van dat decennium de opdracht om op een artificieel eiland in de haven van Dubai een hotel te bouwen en met hulp van de Ierse hotelondernemer Gerald Lawless werd Burj Al Arab een van de meest iconische accommodaties ter wereld. Met een hoogte van 321 meter was het gebouw, dat werd gemodelleerd naar het zeil van een Arabische dhow, in openingsjaar 1999 het hoogste hotel ter wereld.
Met de opening van de Burj Al Arab in het vooruitzicht en verschillende uitbreidingen op de planning werd de oprichting van de Jumeirah Group in 1997 officieel gemaakt. De hotelgroep ontleent zijn naam aan woonwijk Jumeirah in het kustgebied van Dubai en kreeg met Lawless zijn eerste CEO. Onder diens toeziend oog volgde de opening van onder meer het Wild Water Wadi Park en de hotels Jumeirah Emirates Towers en Jumeirah Beach Club, waarvan de exploitatie in 2000 werd overgenomen van Hilton. In datzelfde jaar zette Jumeirah eveneens de eerste stap over de grens door The Carlton Tower Hotel in de Londense wijk Knightsbridge over te nemen van Hyatt, en een jaar later volgde met het Jumeirah Lowndes Hotel ook een tweede locatie in de Britse hoofdstad.
Dubai Holding
Door de forse groei van Jumeirah stuitte de groep op het probleem dat weinig inwoners van Dubai de ambitie hadden om in de hotelsector aan het werk te gaan. Om dit te ondervangen en om personeel van buitenaf aan te trekken, richtte het bedrijf in 2001 in samenwerking met het Ecole hôtelière de Lausanne de eerste hotelschool van het Midden-Oosten op. Drie jaar later volgde de opname van de Jumeirah Group in staatsbedrijf Dubai Holding. Dit investeringsfonds van Sjeik Al Maktoem heeft verder onder meer vastgoed- en mediabedrijven in zijn portefeuille en de toevoeging van Jumeirah bood de hotelketen de kans om zich te focussen op managementconstructies in plaats van zelf eigenaar te worden van hotelvastgoed.
Deze strategie betaalde zich in 2005 uit nadat de Dubai Investment Group het prestigieuze Essex House hotel in New York opkocht en Jumeirah het managementcontract toebedeeld kreeg. Dankzij banden met bedrijven als Emirates Airways, dat eveneens eigendom is van de Al Maktoem-familie, zette de keten in de jaren daarop verdere stappen en volgden uitbreidingen naar onder meer China. In 2012 kwam overigens 6 jaar na de opening weer een einde aan het Amerikaanse avontuur van Jumeirah toen het Essex House voor 325 miljoen dollar, 50 miljoen minder dan het bedrag waarvoor de Dubai Investment Group het hotel had aangekocht, werd overgenomen door Strategic Hotels & Resorts. Het hotel werd daarop omgedoopt tot JW Marriott Essex House New York en draagt die naam nu nog.
Jumeirah heeft momenteel 26 hotels en resorts in de portefeuille, waarvan het merendeel te vinden is in thuisland Dubai. De groep is verder in het Midden-Oosten actief in Abu Dhabi, Bahrein, Koeweit, Oman en Saudi-Arabië en heeft in Zuid- en Oost-Azië locaties in China, Indonesië en op de Maldiven. In Europa heeft Jumeirah zijn twee Londense hotels, het Capri Palace Jumeirah op het Italiaanse eiland Capri en het Jumeirah Port Soller Hotel & Spa op Mallorca. Het bedrijf runde tot april vorig jaar ook een hotel in Frankfurt, maar de exploitatie van deze accommodatie is inmiddels overgenomen door JW Marriott. Op korte termijn komt er een vijfde Europese locatie bij voor Jumeirah, aangezien vorig jaar het bijna 150 jaar oude Le Richemond aan het Meer van Genève werd aangekocht. Dit Zwitserse hotel wordt momenteel volledig gerenoveerd en heropent naar verwachting in 2025 de deuren na jarenlang gesloten te zijn geweest vanwege de coronapandemie.
Mission 2030
De waarde van de bezittingen van Jumeirah wordt momenteel geschat op ongeveer 35 miljard dollar, met jaarlijkse inkomsten van zo’n 1,7 miljard dollar. De hotelgroep staat nu ruim een jaar onder leiding van CEO Katerina Giannouka, die in december 2022 de overstap maakte vanuit de Aziatische tak van de Radisson Hotel Group. Daarvoor maakte zij naam in Oost-Azië en het Midden-Oosten in dienst van de Rosewood Hotel Group en Starwood Hotels & Resorts. Onder haar leiding werkt Jumeirah de komende jaren volgens Mission 2030, met als doel om via unieke gastervaringen en nieuwe diensten tegen 2030 het portfolio te verdubbelen: “De luxe hospitality blijft zich ontwikkelen met de vraag van de gast als prioriteit. We willen ook kijken naar jongere millennials en Gen Z, omdat we als merk voortdurend willen innoveren om relevant te blijven”, liet zij onlangs optekenen in een persbericht. “Mission 2030 is een strategisch plan dat is ontworpen om het merk Jumeirah te laten groeien van een regionaal succes tot een wereldleider in ultraluxe gastvrijheid. Het plan richt zich op vier belangrijke gebieden: internationale expansie, merk- en productontwikkeling, operationele uitmuntendheid en aanvullende activiteiten, met als doel om ons portofolio tegen 2030 te verdubbelen en Jumeirah zo te verbeteren dat het voldoet aan de diverse en constant veranderende behoeften van onze gasten.”
Naast het Zwitserse Le Richemond heeft de Jumeirah Group voor het komende jaar ook openingen van Jumeirah Marsa Al Arab in Dubai en Jumeirah The Red Sea in Saudi-Arabië op de agenda staan. Jumeirah wil daarnaast de zichtbaarheid in Europa vergroten en onderzoekt de mogelijkheden voor een rentree op de Amerikaanse markt.
Fotografie - Jumeirah Group
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.