Gelegen in de Anna van den Vondelstraat, in hartje Amsterdam, ontvangt het Maison ELLE Amsterdam hotel medio december haar eerste gasten. Dit is de tweede wereldwijde vestiging van het prestigieuze en succesvolle Maison ELLE en de eerste buiten Frankrijk.
Het trendy hotelmerk Maison ELLE werd in 2022 gelanceerd in Parijs en trok meteen de aandacht van vak- en lifestylemagazines over de hele wereld. Hierdoor, en door de bijzondere locatie - op een steenworp afstand van de Arc de Triomphe - werd het viersterrenhotel Maison ELLE Paris al snel een begrip in de internationale hotelindustrie.
Bezienswaardigheden
Net als het iets oudere zusje in Parijs is Maison ELLE Amsterdam te vinden op een bijzondere locatie: aan de rand van het Vondelpark, op loopafstand van veel van de belangrijkste Nederlandse bezienswaardigheden, waaronder het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum en het Concertgebouw.
Bekende term
Maison ELLE mag dan een nieuwe ster zijn aan het internationale hotelfirmament, de naam zal veel mensen bekend in de oren klinken. Niet verwonderlijk. De nieuw gevormde keten is onderdeel van het wereldberoemde mode- en lifestylemerk ELLE. Dat is onder meer uitgever van een breed scala aan invloedrijke tijdschriften en online magazines, evenals productcollecties en diensten zoals cafés, salons, etc., waarmee maandelijks zo'n 250 miljoen mensen over de hele wereld worden bereikt. Alleen al in Nederland is ELLE goed voor zo'n 3,5 miljoen lezers.
ELLE - wereldleider in haar specifieke branche - wordt over het algemeen geassocieerd met stijl, gezondheid, wellness, beauty en sociale trends, zaken die ook op verschillende manieren tot uiting komen in zowel het hotelconcept als in de trendy en gezonde manier waarop de luxe kamers en suites zijn ingericht. Denk aan stijl, decoratie en uitstraling, maar ook aan de nadruk op kunst, jeugd en joie de vivre, kortom: het trendy Franse leven in hartje Amsterdam.
Hotelconcept
Het luxe boetiekhotel (vier sterren) aan de Anna van den Vondelstraat heeft de afgelopen maanden een geleidelijke transformatie ondergaan. Met 31 kamers en suites, verdeeld onder 6 kamertypes, biedt dit hotel direct achter het Vondelpark comfort aan iedereen die op zoek is naar wat rust in de drukte van Amsterdam. Een minimalistisch design met een Frans tintje brengt de Franse levenskunst naar Nederland en kenmerkt het hotel. Bij binnenkomst zijn de merkpijlers van Maison ELLE niet te missen. De kunstwerken die subtiel zijn aangebracht in de inrichting van het hotel vertegenwoordigen de Franse art of living, de conceptstore biedt een scala aan producten uit de women’s selection, zoals mode, woonaccessoires en andere beauty- en lifestyleproducten en daarnaast staat de realisatie van een spa in de tuin op de planning, welke de smiling beauty vertegenwoordigt.
Investeerder
Extendam is een onafhankelijk Franse vermogensbeheerbedrijf dat zich richt op particuliere en institutionele investeerders en dat heeft geïnvesteerd in meer dan 350 hotels in heel West-Europa, met een gezamenlijke vermogenswaarde van meer dan 3,3 miljard euro. Extendam werkt samen met wereldwijde exploitanten en franchisegevers, white label managementbedrijven en lokale hoteliers. Extendam is een samenwerking aangegaan met Black Label Hospitality om het monumentale pand aan de Anna van den Vondelstraat begin 2023 te verwerven.
Black Label Hospitality
De exploitatie van het nieuwe Maison ELLE is in handen van Black Label Hospitality. Deze succesvolle, nog jonge hotelgroep uit Zuid-Limburg heeft vijf bijzondere hotels ontwikkeld, waaronder Merici Hotel Sittard (het oude monumentale Ursulinenklooster), Mercure Valkenburg en DoubleTree by Hilton Sittard, het eerste Nederlandse Hilton Hotel in Zuid-Nederland. Eind vorig jaar werd bekend dat Black Label Hospitality ook aan de slag gaat met het toekomstige Curio Collection by Hilton Eindhoven (Kasteel Gemert), dat op dit moment grondig wordt gerenoveerd en naar verwachting begin 2025 de eerste gasten zal verwelkomen.
Internationalisering
Martin Hendricks, CEO van Black Label Hospitality, werd in februari van dit jaar uitgeroepen tot Hotello van het Jaar 2023, mede vanwege zijn uitstekende prestaties tijdens de coronacrisis. Zijn hotelgroep, opgericht in 2019, heeft een sterke focus op nationale en internationale expansie. Het portfolio van Black Label Hospitality moet binnen enkele jaren verder worden uitgebreid met een aantal bijzondere Europese projecten. "Het partnerschap met Extendam is voor Black Label Hospitality een nieuwe stap in de internationalisering die we enkele jaren geleden hebben ingezet met de samenwerking met diverse buitenlandse partners, waaronder Hilton Worldwide en Accor", aldus Hendricks. "Dat dit soort giganten in zee gaat met een nog jong bedrijf als dat van ons laat zien dat ze alle vertrouwen hebben in onze visie op de toekomst van de hotelindustrie en de manier waarop wij daar als Black Label Hospitality op inspelen."
Strategische keuze
Maison ELLE heeft een eigen stadstuin en ligt midden in het Museumkwartier, op enkele minuten van het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Maison ELLE's tweede vestiging na die in Parijs ligt op minder dan tien minuten lopen van de grachten en beroemde wijken zoals de Jordaan en de Pijp. Het richt zich voornamelijk op internationale gasten. Het hotel is goed bereikbaar, niet in de laatste plaats vanaf de internationale luchthaven Schiphol.
Ook voor Extendam is Amsterdam een strategische keuze. De stad heeft een groeiende vraag naar hotels en een forse stijging van het aantal overnachtingen, terwijl het accommodatieaanbod beperkt blijft. Sinds de gemeente Amsterdam in 2017 paal en perk stelde aan de bouw van nieuwe hotels, is de druk op hotelgrond in de stad toegenomen. In 2022 was Amsterdam de op drie na duurste stad van Europa als het gaat om hotels.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.