Hoe zorg je ervoor dat medewerkers het gevoel krijgen dat een baan meer is dan werken alleen? Het Nederlandse hotelmanagementbedrijf IHCP heeft een nieuw concept gelanceerd om medewerkers nog meer aan zich te verbinden. Met het invoeren van het zogeheten Bucketlist Programma, kunnen medewerkers eindelijk doen wat zij op hun lang gekoesterde wensenlijstje hebben staan. En dat op kosten van de zaak.
IHCP is een overkoepelende organisatie waaronder Moxy Amsterdam Airport, Renaissance Amsterdam Airport, Moxy the Hague, Residence Inn by Marriott the Hague en Mercure Amersfoort vallen. Het vinden maar vooral het houden van goede werknemers is lastig. Dat ervaren vele werkgevers. Omdat IHCP hun betrokkenheid naar hun medewerkers wil tonen, is het Bucketlist Programma ingevoerd.
Bucketlist Programma
Loyaliteit en betrokkenheid moet van twee kanten komen, niet alleen van de werknemer. Daarom komt IHCP met het plan om hun loyale en betrokken medewerkers te belonen op een persoonlijke manier. Nadat een medewerker zes maanden in dienst is, spaart het bedrijf maandelijks 25 euro, dat bovenop het salaris apart wordt gezet. Het geld komt op een persoonlijke spaarrekening. Er zijn vier niveaus waarop medewerkers het geld kunnen ontvangen om hiermee iets van hun bucketlist af te kunnen strepen. Het beginpunt is 250 euro en het maximale bedrag wat iemand kan sparen is 1000 euro. Als je het wilt opnemen, stort IHCP het netto spaarbedrag gelijktijdig met je maandsalaris op je rekening.
Betrokkenheid onderling
Om extra betrokkenheid te krijgen bij de medewerkers onderling, krijgen alle medewerkers een speciale ‘lijst’ waar zij hun langgekoesterde wensen opschrijven. Deze bucketlists hangen in het bedrijfsrestaurant, waardoor iedereen kan zien waar je voor spaart. Heeft iemand iets van zijn of haar lijst gedaan, dan hangen ze leuke foto’s op van wat ze hebben gedaan of wat ze hebben gekocht. Zo hebben medewerkers wensen als motorrijlessen nemen, een trouwjurk kopen en een vakantie met hun partner opgeschreven op hun bucketlist. “Door het zien van de bucketlists krijgen medewerkers meer binding en betrokkenheid bij het bedrijf en elkaar. Mensen zien elkaar als persoon en niet alleen als collega. IHCP beloont op deze manier loyaliteit. Werken bij IHCP is meer dan alleen een baan,’’ aldus Sanne Zuidhoek-Lindeman van IHCP.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.