Michel Kloeg: “Stip op de horizon plaatsen en ook deze storm trotseren”

Auteur: michel kloeg
Columns 5 juli 2024
Michel Kloeg: “Stip op de horizon plaatsen en ook deze storm trotseren”

De laatste Hospitality Management voor de zomer is meteen een bijzondere. De gasthoofdredactie is namelijk gevoerd door Michel, Sophie, Nina, Laura en Floris Kloeg, die in Zeeland gestaag bouwen aan hun Kloeg Collection. Zij bepaalden de invalshoeken en de onderwerpen van de nieuwe uitgave, met aandacht voor onder meer toerisme, revenue management en hotel-restaurants. Dit is het voorwoord van Michel Kloeg:

Het is een hele eer om met ons hele gezin uitgenodigd te worden om het gasthoofdredacteurschap te voeren van deze uitgave. Even uit de comfortzone en goed nadenken over waar we naar toe gaan in de hotellerie, in het toerisme en de zakelijke markt in de komende jaren. Na de covid-19 pandemie dachten we het meeste wel gehad te hebben. De kosten van stroom en aardgas zijn enorm gestegen en dat heeft invloed op de bedrijfsresultaten. Oorlog leek de directe oorzaak, maar is dat zo? Het inflatiespook dook op, de inkoop van producten en goederen steeg enorm, de bouwkosten deden vrolijk mee.

Vele ondernemers worstelen nog steeds met belastingschulden, uitstel was fijn, maar het bleek geen afstel. De personele kosten zijn gestegen, logisch natuurlijk, maar de totale personeelskosten zijn nog nooit zo hoog geweest. Goed werkgeverschap is inmiddels vanzelfsprekend maar mogen we het ook hebben over goed werknemerschap? De te verwachten faillissementen lijken mee te vallen, maar er zijn enorm veel horecabedrijven op de overnamemarkt. En liquideren is ook een reële optie om er mee op te houden.

Zijn we er dan al en kunnen we nu weer gaan ondernemen? Bedenken hoe we al die gestegen kosten gaan doorvoeren in de eindprijs van ons product? Omdat we een hotelbedrijf zijn en vooral beprijzen op basis van revenue management, is dat nog niet zo eenvoudig. Bezuinigen dan maar? Is duurzaamheid en elektrificatie noch wel actueel? Optisch de prijs verlagen door het ontbijt niet in de nachtprijs op te nemen? Hoe doe je dat met het restaurant, is het een verdienmodel of ‘service artikel’?

Dan maar opgeven? Welnee, ook dit is wat het boeiend maakt. Gewoon doorgaan en de gastbeleving nog mooier maken, stip op de horizon plaatsen en ook deze storm weer trotseren. Welkom in de wereld van de hotellerie!

De hele uitgave is hier te vinden.

De nieuwe Hospitality Management werd vorige week uitgereikt aan (v.l.n.r.) Michel, Floris, Sophie en Laura Kloeg. Nina Kloeg kon helaas niet bij de uitreiking aanwezig zijn. Rechts op de foto redacteur Robin Bruggeman. (Fotografie: Marja van Noort)

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws