Heeft u nog geen eigen web? Wat is eigenlijk uw homepage adres? Werkt u nog met dos? Sjonge, u heeft een laag digi-gehalte! Surfen, Internet, Wetsuite, Intra net, Netscape, Browsen, ISDN en alles digitaal? Bekruipt u soms ook het gevoel dat die nieuwe spelling toch veel meer inhoudt dan u dacht?
Mij wel! Terwijl in mijn optiek nog een groot gedeelte van de samenleving simpelweg met potlood en papier in de weer is, gaat de ontwikkeling steeds sneller. En je telt - zo wil men je doen geloven - echt niet meer mee als je niet meedoet met de communicatietrend. Nou, als ik niet uitkijk, raak ik straks verstrikt in mijn eigen web.
Wat moeten wij hier nu allemaal mee ? De huidige ontwikkeling doet mij denken aan de eerste ontwikkeling op het gebied van Videotext. Weet u nog? U kon toen een pagina kopen (later werd het gratis) waarop u vervolgens uw bedrijfsinformatie kon zetten, en dan zouden de boekingen vanzelf wel volgen. Nu zie ik opnieuw tal van aanbieders - pardon, dat heet tegenwoordig 'providers' - zich op onze sector storten. Allemaal met prachtige mogelijkheden om zo snel mogelijk ook reserveringen te kunnen boeken via dat prachtige internet. En voor een kleine fl 1000,- bent u het eerste jaar helemaal klaar.
Bladeren
De grote vraag blijft echter, of uw doelgroep al voldoende surfervaring heeft om uw bedrijf op deze wijze te benaderen. Denk bijvoorbeeld eens aan de doelgroep 'de 50-plussers' en hun gemiddelde computerervaring. Naar alle waarschijnlijkheid zullen deze mensen vooralsnog niet zo snel over stappen op het elektronisch reserveren van hun hotelkamer, of hun vakantie. Maar ook twintigers en dertigers die de hele dag misschien al met de computer bezig zijn, vinden het waarschijnlijk voorlopig nog veel prettiger om gewoon een folder, krant of reisgids door te bladeren. Daarnaast komt er een moment dat deze mensen in de gaten krijgen dat op deze wijze informatie verzamelen toch ook echt geld kost. (Ook al betaal je tegenwoordig per seconde voor het gebruik van een telefoonlijn.) De vraag is dan, of men voor het boeken van de hotelkamer deze kosten wil maken, nadat 'het nieuwe' er van af is.
Natuurlijk zal men, als het gaat om internationale boekingen en reserveringen in de zakelijke sfeer, steeds meer gebruik gaan maken van de elektronische snelweg. Toch zal het naar mijn mening nog wel enige tijd duren voordat het voor een gemiddeld hotel noodzakelijk is om een eigen homepage op Internet te hebben. (Dat zal het uiteindelijk zeker worden.) Voorlopig kan u, naar mijn mening, dat geld veel beter gebruiken voor een klantvriendelijke actie. Misschien met de kerst ook de hotelkamers versieren. Of de mailing eens wat creatiever maken. Of eens een keer een 'opvallende advertentie' plaatsen. Of het personeel met Kerst eens kerstkleding laten dragen.
Of laat bij elke reservering voor uw prachtige Kerstarrangement de mensen thuis een kerstkrans bezorgen. Zo zijn er nog talloze mogelijkheden. En laten we nou niet allemaal hetzelfde gaan doen. Ga eens een uurtje aan tafel zitten met uw vaste brigade. U komt dan vanzelf op veel leukere ideeën. Ik wens u geen prettige feestdagen, doch hele drukke feestdagen met ongelofelijk veel omzet! Dan kunt u met een tevreden gevoel in januari een beetje bijkomen.
Auteur: Hans van Spronsen
HM30JAAR HM301996