Roderick van Muyden; innoverende CEO van Saillant Collection

Auteur: David Bakker
Ondernemen Interview Overname 30 december 2022
Roderick van Muyden; innoverende CEO van Saillant Collection

Ondernemer en hotelier Roderick van Muyden nam in 2019 hotelketen Saillant Collection over. Een groep van vier boutique hotels in Zuid-Limburg. Bij overname bestond de hotelgroep uit vijf hotels, maar eén werd er afgestoten. “Momenteel vinden er diverse gesprekken plaats over overname ten behoeven van uitbreiding van de hotelgroep.”

Veel Limburgers vliegen uit om meer van de wereld te zien dan alleen het prachtige heuvelachtige landschap. Zo ook de 38-jarige Roderick van Muyden, die na zijn studie aan de middelbare en hogere hotelschool kortstondig in de randstad en het buitenland werkte. Maar net als veel streekgenoten keerde hij terug naar het gebied dat hem zo dierbaar is. Niet direct als hotelondernemer, hij nam de Saillant Collection immers ‘pas’ over in 2019 -, maar wel als ondernemer in het leveren van gastvrije dienstverlening. Dat doet hij nog altijd. Zowel met horeca organisatie- en projectbureau Black Tie Services, als de vier hotels waar hij eigenaar van is. “Ik denk dat ieder mens geboren wordt met een ondernemende geest, maar bij de een ontkiemt het zaadje beter dan bij de ander.”

De geboren Maastrichtenaar ontvangt Hospitality Management in Saillant Hotel Gulpenerland in het gelijknamige dorp in Zuid-Limburg. Gelegen tussen de Gulpenerberg en de rivier de Geul wordt het hotel omgeven door het karakteristieke Zuid-Limburgse landschap: kabbelende rivieren die hun weg zoeken tussen het uitdijende glooiende landschap. Het is de plek waar Van Muyden zich thuis voelt. Na een overname traject van een jaar nam hij Saillant Collection in het najaar van 2019 officieel over van het ondernemersechtpaar Dennie en Babette Frits. Onder de paraplu van Saillant Collection vallen Hotel Gulpenerland, Hotel Brull, Kasteel Doenrade en Hotel Maastricht City Centre. De plannen zijn groots, het woord uitbreiding en franchisen valt. Daarover later meer. Het verhaal van Saillant Collection is een voorlopig opgaande lijn.

Het overnametraject

De groei van de groep ging organisch. Het eerste hotel opende in 2008 in het centrum van Gulpen van waaruit het echtpaar Frits uitbreidde en bouwde aan de hotelketen Saillant Collection. Daarin werden ‘papa-en-mama-hotels’ aangesloten aan de keten. “In 2018 ben ik met het echtpaar Frits in contact gekomen vanuit mijn andere onderneming Black Tie Services. Zij wilden meer tijd aan het gezin besteden en zagen andere ondernemerskansen. Vanuit mijn evenementen- en uitzendbureau was ik juist op zoek naar een volgende stap in mijn carrière. Ik ben sinds 2007 zelfstandig ondernemer en ik vond het na ruim tien jaar tijd voor een extra uitdaging.” Die vond Van Muyden in de overname van de hotels van Saillant Collection. Het vastgoed is in handen van individuen, investeringsmaatschappijen of in het geval van Kasteel Doenrade is het vastgoed in handen van een stichting. “Ik ben eigenaar van de gehele exploitatie en heb geen partners of aandeelhouders. Daar mag ik mij gelukkig in prijzen. Het overnametraject heb ik daardoor relatief alleen kunnen doen. In september 2018 raakten we in onderhandeling en exact een jaar later zette ik mijn handtekening onder de overname bij de notaris. Ik kwam uit de dienstverlening met relatief lage toegevoegde waarde en ook weinig onderpand. Ik moest dus een goed verhaal hebben - cijfermatig onderbouwd – om de financiering rond te krijgen. Het ging om de vent en de tent. Mensen willen het gevoel hebben dat je er alles voor wilt doen – en veel voor kan laten - om te slagen. Tijdens mijn eerste gesprek bij de bank was de vraag: wat ga jij toevoegen aan de organisatie? Ik heb met Black Tie Services de backoffice volledig geautomatiseerd en die automatisering verbonden aan protocollen en structuren om efficiënter te kunnen werken. Ik zag kansen in het moderniseren van de hotelketen om de efficiëntie hoger te krijgen.”

Innovatie

Dat is gelukt. Want na de overname heeft Van Muyden het verouderde hotelsysteem vernieuwd naar een cloud-based PMS-systeem, geautomatiseerd roosteren werd ingevoerd evenals het registreren en calculeren van gewerkte uren van het personeel. “IFHG levert ons een geautomatiseerde revenue management systemen op basis van onze data en onze input, waardoor wij de beste prijzen voor de juiste gast op het juiste moment aan kunnen bieden. Daarbovenop hebben ze een uitstekende forecast-tool voor de regio. Daar behalen we veel rendement mee.”

De structuren van de Saillant-hotels komen van oudsher vanuit de ‘papa-en-mama-hotels’. Onder de vlag van Saillant vóór de overname door Van Muyden werd ieder hotel gerund door een locatiemanager per locatie, een chef-kok per locatie met daarboven twee operationeel managers, een assistent operationeel manager en het ondernemersechtpaar. De backoffice bestond uit een marketingmedewerker, een medewerker op groepen en een medewerker op administratie. “Omwille van herstructurering en automatisering hebben we het managementteam verkleind naar zes personen. Ik heb een operationeel directeur aangesteld, een revenue- en marketingmanager, een executive manager welke verantwoordelijk is voor alle standaardisaties en protocollen en we hebben een projectmanager aangesteld die zich als spin in het web beweegt door de verschillende afdelingen en hotels. Zij wordt ingezet voor verschillende projecten binnen onze hotels. In Kasteel Doenrade wordt ieder jaar Kerstmis groots gevierd en dan is er zowel op managementniveau als op operationeel vlak meer aandacht nodig in Doenrade. Een ander groot project waar al onze hotels bij betrokken zijn, zijn de Andre Rieu Concerten in de zomer op het Vrijthof in Maastricht. Met een hotel aan het Vrijthof levert dit met meer dan 300 stoelen ten behoeve van het terrasarrangement, automatisch spin-off voor alle hotels. Zo kunnen we ons flexibel opstellen naar de drukke en minder drukke momenten in de hotels.”

Door de investeringen in technologische ontwikkelingen en herstructureringen heeft Van Muyden meer dan de helft van de operationele kosten kunnen schrappen. De operatie wordt centraler aangestuurd en die visie maakt onderdeel uit van het plan dat hij schreef voor de overname. De automatseringsslag maakte Van Muyden in de twee volgende coronajaren. “Stilstand is achteruitgang. Ontzettend cliché. Maar doordat we het operationeel gezien rustig hadden, konden wij als organisatie alle systemen en protocollen aan elkaar koppelen, kinderziektes eruit halen en onze medewerkers inwerken op de nieuwe systemen. De backoffice werd geautomatiseerd door een nieuw PMS-systeem en we hebben ook een nieuw POS-systeem geïmplementeerd. Daarmee hebben we op operationeel niveau flink kunnen snijden in de kosten omdat de frontoffice grotendeels geautomatiseerd werd. Daarnaast komt iedere vorm van omzet direct binnen bij onze boekhouding. We hebben de ambitie om naar een paperless hotel toe te werken. Al onze gasten krijgen nu vooraf een e-mail met de vraag of ze online willen inchecken. Voornamelijk in het hoogseizoen op vrijdagmiddag kunnen we daarmee onze recepties ontzettend ontlasten.”

Franchise

Alle plannen en ontwikkelingen zijn erop gericht om een sterker Saillant Collection neer te zetten. Maar daar stopt de ambitie niet. Ondernemer Van Muyden kijkt om zich heen om de collectie hotels uit te breiden, maar denkt daarbij niet aan grote getalen. “We willen de exploitatieorganisatie vergroten met een klein aantal hotels. Ik ben ervan overtuigd dat we ons product nog meermaals kunnen kopiëren. Wij kopiëren het zover totdat onze volledige backoffice zichzelf kan bedruipen uit de exploitaties. Het managementteam wordt immers uiteindelijk betaalt vanuit de exploitaties. Dit doen we om uiteindelijk een nog sterker merk neer te zetten. Daarnaast willen we een volledig geautomatiseerde backoffice hebben om kleinschalige hotels – waar Saillant Collection uiteindelijk ook uit opgebouwd is – een soft-, dan wel hard franchiseformule te kunnen gaan aanbieden. De hotels die zich aan willen sluiten blijven hun eigen identiteit behouden, maar profiteren van onze structuren, digitalisering en processen waardoor de operationele kosten naar beneden gaan. De administratieve rompslomp wordt weggehaald bij de frontoffice en naar de backoffice gebracht, zodat de hotelier kan doen waar hij of zij goed in is: gastvrijheid bedrijven.”

Franchisen dus. Van Muyden ziet voornamelijk in zijn regio de kansen omtrent een soft- of hard franchisesysteem toe nemen. “In het Limburgse heuvelland zijn nog relatief veel kleinere hotels die baat kunnen hebben bij de sterke automatisering van Saillant Collection, daar zij niet altijd zelf de financiële kracht hebben om daarin te investeren. We zijn samen met onze partners nu twee jaar bezig om de backoffice van onze Saillant hotels te optimaliseren. Dat doen we samen. We geven feedback aan ons POS-leverancier en PMS-systemen over wat voor ons wel en wat voor ons niet werkt. Op de lange termijn zien we de mogelijkheid om een geoptimaliseerd digitaliseringspakket aan andere hoteliers aan te bieden. Parallel aan die ambitie zouden we in de toekomst graag een aantal hotels aan willen sluiten onder eigen beheer.”

Daarbij biedt Saillant Collection meer dan alleen de ontzorging op het gebied van de operatie. Ook wil Van Muyden profiteren van het feit dat er een loyaal netwerk van leveranciers is opgebouwd in de loop der jaren. “We willen het product dat we aan het ontwikkelen zijn voor de hotellerie modulair opbouwen. Dat betekent dat het digitaliseringspakket dat we aanbieden meerdere onderdelen beslaat. Van branding tot kussensloop. We werken in ieder Saillant hotel met dezelfde leveranciers op bijna alle gebieden. Het is makkelijker onderhandelen met leveranciers als er meer hotels zijn aangesloten. Daar profiteert iedereen van.”

Sleutelwoorden

Niet alleen met Saillant Collection, maar ook met zijn anderen onderneming Black Tie Services staan de woorden efficiëntie en rendement gegrift in het ondernemersbrein van de Maastrichtenaar. Hij vindt dat je niet harder moet werken, maar slimmer. Tegelijkertijd ziet hij dat op het moment dat er afgeweken wordt van de standaardisatie van een protocol of een procedure binnen de hotellerie “de kans bestaat dat het kaartenhuis in elkaar dondert. Je kunt alles in structuren, verbanden en protocollen vastleggen, maar als iemand er met de pet naar gooit, loop je achter de feiten aan. En dat kan iets minuscuuls zijn als het niet aansteken van de kaarsen bij het ontbijt. In onze protocollen staat dat de lichten, de muziek en de kaarsen aan gaan en vervolgens pas de oven wordt geactiveerd. Dat hebben we zo ingesteld omdat we efficiënt willen werken. Maar op het moment dat iemand zich niet aan dat protocol houdt, verliest het protocol zijn functie. Je kunt dit ondervangen door iemand als supervisor daarbij te betrekken, maar dan verlies je de efficiëntie omdat je iemand extra moet inplannen. Het is denk ik van belang om het belang van het aansteken van die kaars duidelijk te maken aan de medewerkers. Waar wij op hameren is ‘ownership’. Gastvrijheid wordt bepaald door de mensen die het product dragen. Dat zijn de mensen in de hotels.”

2022

Saillant Collection sluit het jaar 2022 goed af. Al moet Roderick van Muyden even nadenken nadat hem de vraag wordt gesteld of het een goed jaar voor zijn bedrijf is geweest. “We zijn dit jaar heel consistent geweest in bezettingsgraden. Ons hotel in Maastricht heeft een goed jaar gedraaid, terwijl tijdens de coronaperiode juist de stedelijke gebieden leeg bleven. In de maanden juni, juli en augustus van 2020 hebben we met Hotel Brull, Hotel Gulpenerland en Kasteel Doenrade een bezettingsgraad van 100 procent gedraaid en ook over het hele jaar 2021 zijn daar bijzonder goede bezettingsgraden gedraaid. Dus het is lastig om te vergelijken, maar wat we zien is een constant bezettingsgraad en een constant bestedingsniveau van onze gasten. Daar zijn we blij mee. We bieden onze producten niet meer aan via kanalen waar flinke kortingen worden aangeboden. Dat betekent automatisch dat er een bepaalde doelgroep ons minder goed weet te vinden. Dat is jammer, want je wilt niemand uitzwaaien en alleen maar gasten ontvangen. Maar daar moet wel een reële prijs tegenover staan die aansluit bij de kosten die een organisatie maakt. We ambiëren een hoog service- en productniveau en dat willen we graag op pijl houden en daar hoort een passende prijs bij.”

Toerisme in Zuid-Limburg

Nederlandse hotels, campings, huisjesterreinen en groepsaccommodaties ontvingen 14,6 miljoen gasten in het derde kwartaal van 2022. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, en 4 procent meer dan in 2019. In Overijssel, Gelderland en Zeeland daalde het aantal gasten. Dit zijn provincies waar over het algemeen Nederlandse gasten verblijven en het goed deden tijdens de pandemie. Ook Limburg profiteerde van het binnenlands toerisme, maar is in vergelijking met Gelderland, Zeeland en Overijssel niet gedaald in het aantal toeristen. Er kwamen zelfs zeven procent meer bezoekers. Van Muyden kijkt dan ook positief naar de toekomst. “Op het gebied van toerisme biedt Zuid-Limburg alles: stedentrips, een actief weekendweg of juist volledig uitrusten door een wellnessweekend te boeken. Onze gastvrijheid laat zich kenmerken door de producten Maastricht, Valkenburg en het Heuvelland die allemaal iets unieks hebben die ook nog aan elkaar te verbinden zijn. Het culinaire toerisme viert sinds dit jaar hoogtijdagen in Zuid-Limburg. Restaurant Brut 172 van Hans van Wolde zit hier niet ver vandaan en ook Restaurant Julemont en Restaurant Atelier zijn op een steenworp afstand. Daar gaat de regio de vluchten van plukken.”

Roderick van Muyden

De 38-jarige ondernemer Roderick van Muyden groeide op in een ondernemersgezin waar hij leerde hoe je op een strategische en efficiënte manier geld kan verdienen. “Maar ook dat je vooral geen geld uit moet geven dat je niet hebt.” Na de middelbare hotelschool volgde een korte internationale carrière in de hotellerie. Nadat Van Muyden terugkeerde naar Limburg werd de hogere hotelschool in Maastricht afgerond. In 2008 startte de Maastrichtenaar het organisatie- en projectbureau Black Tie Services. In 2019 nam Van Muyden, na een overnametraject van een jaar, Saillant Collection over van het ondernemersechtpaar Frits.

Saillant Hotel Gulpenerland

Plaats: Gulpen
Aantal kamers: 36
Vergaderfaciliteiten: 2 boardrooms / private dinning (20 px)
Welness: Sauna, Turks stoombad, dompelbad, voetenbad, relax ruimte

Saillant Hotel Maastricht City Center

Plaats: Maastricht
Aantal kamers: 10
Vergaderfaciliteiten: Servaas-zaal (50px) met eigen bar en uitzicht op het Vrijthof

Saillant Hotel Kasteel Doenrade

Plaats: Doenrade
Aantal kamers: 20
Banqueting: Ridderzaal (125px), Limpenszaal (75px), Doonderzaal (100px), Bokkerijdersbar (75px)
Welness: Sauna, voetenbad, relax ruimte

Saillant Hotel Brull

Plaats: Mechelen
Aantal kamers: 27
Banqueting: 1 Boardroom / Private dinning (20px)

Aantal medewerkers Saillant Collection: 82 medewerkers

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws