In de hotelsector spelen we graag leentjebuur. Eigenlijk alle significante innovaties zijn bedacht en ontwikkeld buiten onze sector. Vooral de luchtvaart dient regelmatig als inspiratiebron. Zo zijn de loyaliteitsprogramma’s van de grote hotelketens een goed gelukte kopie van de frequent flyer programma’s en is de hele gedachte van de speciale executive floors een rechtstreekse imitatie van het succes van de business class, inclusief de ‘separate check in-balie’.
Ook het zo belangrijke yield management-denken is oorspronkelijk ontwikkeld in de luchtvaart. Met de overname van KLM door Air France loopt de luchtvaart eindelijk eens achter de hotellerie aan, want het Spaanse NH was al veel eerder op het idee gekomen om een stukje Hollands trots in te lijven. Toch mag je daaruit niet afleiden dat de rollen zijn omgedraaid. Het blijft interessant naar de luchtvaart te kijken en ons af te vragen wat we ervan kunnen leren.
De luchtvaart wordt de laatste jaren gekenmerkt door een omslag in het denken. Waar de maatschappijen in de jaren negentig nog druk bezig waren hun product te upgraden en diensten toe te voegen, kwam eind jaren negentig de budget airline op. Het bedrijf Easyjet vloog een eigenzinnige koers en zette alles overboord wat niet strikt noodzakelijk was en geld kostte. Het resultaat: een spotgoedkoop aanbod op de korte afstand en een revolutie in luchtvaartland. Latere prijsvechters als Basiqair en Rynair volgden het Easyjet voorbeeld met veel succes.
Easyjet oprichter Stelios vertelt graag over het geheim van zijn succes en is niet te beroerd de kern van zijn inmiddels tot imperium uitgegroeide bedrijf te onthullen. De ‘Easybedrijven’ hebben één ding gemeen: de bedrijfsvoering wordt gekenmerkt door een vaste capaciteit en en een variabele vraag. De Easyrent-a-car, Easycinema en Easy internetbedrijven draaien dan ook op de combinatie van low cost en yield management.
En vervolgens? Het antwoord ligt voor de hand. Naar verwachting zal Stelios binnen afzienbare tijd ook de hotelmarkt betreden. Zijn bedrijfsfilosofie leent zich uitstekend voor onze sector, al zal Statler’s beroemde uitspraak ‘location, location and location’ nog wel een een uitdaging kunnen worden. Het is waarschijnlijk dat de ‘Easybed-bedrijven’ zich in de budgetmarkt zullen bewegen en dat het eerder om hostels dan om hotels zal gaan, waar niet de kamer, maar het bed centraal zal staan.
Of de plannen werkelijk bestaan en in welk stadium ze gevorderd zijn, is mij niet bekend. Dat ze - wanneer ze daadwerkelijk worden uitgevoerd - ook in hotelland voor opschudding zullen gaan zorgen, lijkt haast wel zeker. Wat doet de hotellerie? Wachten we tot buitenstaander Stelios de markt openbreekt, of staat een van de bestaande grote spelers op om deze markt als eerste te betreden? ‘Easy’ zal het niet zijn. Succesvol waarschijnlijk wel.