Op wat oudere leeftijd word je wel eens ongerust over 'of je nog mee kunt komen met alle moderne ontwikkelingen'. Sommigen belanden in een midlifecrisis en gaan alsnog hun motorrijbewijs halen. En ik wil nu eens een hippe column voor u schrijven, onder het motto: ja, ik doe ook nog mee. (Waarbij ik ervan uit ga dat het bij deze ene keer blijft.)
Ik heb mij hierbij laten inspireren door de laatste hippe trends binnen de restaurantbusiness. Een van de nieuwste concepten waar ik tegenaan liep, zijn de in Amerika al gesignaleerde 'pop-up restaurants'. Zij richten zich op een nieuwe groep consumenten, 'transumers' genaamd. Een transumer is - kort door de bocht - te omschrijven als een gast die 'snel leeft', zich snel verveelt, entertaint moet worden, veel wil ervaren... Iemand die zich hartstochtelijk stort op het hier en nu.
Er is nu ook een pop-up hotel te bewonderen, en wel in Europa. Een Spaanse vrachtwagen komt voorrijden en verandert binnen 30 minuten in een hotel van twee verdiepingen met elf kamers. Ja, en dan denk ik: Is dat nou zo nieuw? We kennen immers al decennia lang de hotelboot, of is dat iets anders?
Andere hippe zaken... Het Marriott Hotel in Amsterdam heeft de kamers voorzien van de modernste snufjes: u kunt nu op de website virtueel rondneuzen in de 'Marriott-kamer nieuwe stijl'. W Hotels (Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc.) had vorig jaar al het nieuwe concept 'Aloft Hotels' aangekondigd, maar omdat het eerste hotel pas in 2008 wordt geopend, is het alleen nog maar te bewonderen in het virtuele Second Life; en men reist met een trailer door het land om Aloft te promoten. In Milaan is een hotel geopend dat een designer in vaste dienst heeft. Allemaal zaken die een beetje transumer wel zullen aanspreken.
Ik denk alleen dat uiteindelijk zal blijken... dat er maar heel weinig zogenaamde transumers bestaan. Dus gaan wij geen pop-up hotels beginnen. Wat blijft er dan over van mijn eigen hippe column? De meeste hotels richten zich nu eenmaal niet op de in het oog springende hippe, gasten. Wel kunnen we verwachten dat een aantal zaken die nu in het brandpunt van de belangstelling staan, over een aantal jaren in de meeste hotels zijn ingevoerd. Dus is mijn signalering niet voor niets.
Wat misschien nog wel hipper is: ik vraag u om eens een onderwerp naar mij te e-mailen waarover u mijn visie wilt horen. Of iets waarvan u gewoon iets meer wilt weten. Want één ding is zeker: luisteren naar je gasten of doelgroep blijft altijd hip en trendy.
HM302007